Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Mercury Interactive profiteert van hausse in testen websoftware

22 juni 2000 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
René Rippen
René Rippen

Testen van software is sinds het millenniumprobleem een veel belangrijker onderwerp van zorg dan voorheen. Dat zegt Moshe Egert, directeur Europese Operaties van Mercury Interactive (MI), leverancier van diensten en programmatuur voor het testen van software. De trend ligt mede ten grondslag aan de verrassend sterke groei van de omzet.

De kwartaalomzet van Mercury Interactive steeg met 61 procent en de winst in dezelfde periode met 98 procent, vergeleken met hetzelfde kwartaal van 1999. Ruim 80 procent van de jaaromzet van 210 miljoen dollar (1999) is nu nog afkomstig van de verkoop van software testtools. Maar het aandeel van dienstverlening op het terrein van testen en bewaken van software neemt snel toe. "We realiseren ons dat we daarmee onze eigen, traditionele productlijn kannibaliseren. Maar toch doen we dat liever zelf dan het aan een andere overneming over te laten", aldus Egert. Anderhalf jaar na de start neemt deze sector al een kleine 20 procent van de omzet van MI voor zijn rekening.
De gestage verschuiving richting dienstverlening gaat overigens gepaard met een minstens even ingrijpende verandering van het productaanbod, weg van de traditionele legacy– en erp-systemen richting testhulpmiddelen voor websites en sinds deze maand ook WAP-tools. Drijfveer is het groeiend belang dat ondernemingen hebben bij het soepel en snel functioneren van hun websites. "Daar geldt de acht-seconden regel: een websurfer, zo blijkt uit onderzoek, wacht acht seconden op een respons van de site die hij bezoekt. Blijft die uit, dan surft hij naar de site van een concurrent die een vergelijkbare dienst aanbiedt", aldus Egert.

De tools de deur uit

Driekwart van de testsoftware en -diensten die Mercury Interactive verkoopt of verhuurt wordt ingezet in de sector elektronische handel. Client/server software maakt nog maar 10 procent van de omzet uit; de resterende 15 procent is in gebruik om pakket-applicaties te testen. Het testen en bewaken van sites op beschikbaarheid, betrouwbaarheid en prestaties is in de software verregaand geautomatiseerd middels scripting. Een groeiend aantal klanten doet het testen de deur uit en laat de tools ‘hosten’ bij Mercury Interactive.
Om de kwaliteit en snelheid van een website te testen wordt er scriptgestuurd ‘virtueel’ verkeer op losgelaten vanuit een honderdtal POP’s (points-of-presence) over de hele wereld, in sommige landen bij verschillen serviceproviders tegelijk. Per seconde laat de MI-software maximaal 50.000 testgegevens per seconde op de website los. Ter vergelijking: de Euro 2000-site is volgens Mercury met tien servers berekend op 150 miljoen hits per dag, 10.000 tot 15.000 contactmomenten per seconde. Op vergelijkbare wijze is het sinds kort mogelijk ook WAP-verkeer vanaf GSM-telefoons softwarematig te simuleren.
Eenderde van de omzet behaalt MI in Europa; de helft van de verkoop komt via direct sales tot stand, de andere helft via alternatieve kanalen. Het bedrijf heeft 1100 personeelsleden, waarvan 350 in Israël. Driehonderd daarvan zijn werkzaam bij onderzoek en ontwikkeling.
Op het terrein van testsoftware bokst MI naar eigen zeggen op tegen de concurrentie van Compuware en Rational Software. De monitoringsuite moet het opnemen tegen vergelijkbare producten en diensten van Computer Associates, IBM en BMC. Voor een betrekkelijk kleine onderneming zit het bedrijf nochtans goed in zijn ‘grote’ klanten. De testsoftware van Mercury is onder meer in gebruik bij ABN Amro, Unisys Nederland, Yahoo, American Express, de bagage-afhandeling van KLM, en Ericsson. IBM integreert de testtools in de beheersoftware Tivoli.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Jacob Spoelstra betwisten
    MagazineCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Achterhaald

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Optics11 haalt miljoenen op voor beveiliging zeekabels

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs