Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Bedrijven moeten klanten aan zich binden

10 september 2000 - 22:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Teus Molenaar
Teus Molenaar

De klant is keizer in de nieuwe economie. Bedrijven moeten mensen zozeer van dienst zijn dat zij voor al hun zaken terug komen.

‘Customer lock-on’, noemt Sandra Vandermerwe, professor aan The Management School, dit. Vandermerwe sprak maandagochtend tijdens de eerste Europese ‘Personalisation Summit’ in Londen. Het tweedaagse congres gaat over de verpersoonlijking van klantcontacten in het Internet-tijdperk. Juist omdat het Net geen fysieke grenzen kent en concurrenten een klik verder zitten, is het zaak zich hier te onderscheiden van anderen.
En dat doe je niet met een product, hamerde de professor erin. "Want elk product kan de volgende dag ook door iemand anders worden gemaakt en op de markt worden gebracht." Nee, onderscheid is een afgeleide van de bejegening van klanten. Een onderneming die mensen een oplossing aanreikt, zelfs anticipeert op mogelijke vragen en daarin kan voorzien; die onderneming past binnen het nieuwe economische model. Die onderneming weet klanten aan zich te binden. Het product zelf is daar, volgens de lectrice, ondergeschikt aan.
Er zijn nog maar weinig bedrijven die de klant als koning, laat staan als keizer, behandelen, weet zij uit ervaring. "Bedrijven hebben allerlei strategieën; een markering-doelstelling, een strategie voor vergroting van het marktaandeel, noem maar. Maar als je vraagt naar hun klant-strategie, dan kijken ze je glazig aan."
En martkaandeel is ook al een woord uit de ‘oude economie’. "Daar gaat het helemaal niet om. Klanten denken niet in marktaandelen. Zij denken in termen van behoeften en mogelijke oplossingen. Je hebt het dan over de markt zelf. Daarin moet je je als onderneming bewegen. Je moet klanten van dienst zijn. Niet door ze in een knellend productencorset te dwingen (‘customer lock-in’), maar door ze de ruimte te geven, door ze te laten kiezen. Als een vliegtuig vertraging heeft, dan moet British Airways mij daarvan vantevoren verwittigen en mij een alternatief voorhouden, zoals een treinreis of een taxirit en mij aanbieden dat voor mij te regelen. Als ze dat goed doen, dan blijf ik klant bij BA, ook al hebben ze vertraging opgelopen."
Voorwaarde is dat een onderneming veel kennis heeft van haar klanten. BA moet weten dat de professor zo snel mogelijk op de bestemming moet zijn, omdat een groep mensen op haar lezing zit te wachten. Van een andere klant, moet BA weten dat het helemaal niet erg is om het vliegtuig van de volgende dag aan te bieden. Dat is verpersoonlijking en dat vereist een heel andere manier van bedrijvigheid.
"Niet het product is de koppeling tussen producent en consument, maar de ervaring die een klant heeft met een bedrijf. Die ervaring neemt toe naarmate een bedrijf meer weet van zijn klanten en kan inspelen op persoonlijke behoeften." Aldus de boodschap van Vandermerwe in een notendop. Dit klinkt simpel, maar haar ervaring is dat veel firma’s deze straterige nog niet doorhebben. Voorbeelden van bedrijven die het wel goed doen? Amazon.com als het gaat ombusiness-to-consumer en Cisco en Intel op het vlak van business to business.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Frank Breedijk
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale soevereiniteit hoeft niet zwart-wit te zijn

    Kaarten energienet
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale kaarten versnellen stroomnetuitbreiding

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    ‘Innovaties bij grote organisaties van belang voor hele markt’

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Europese regels drijven digitale infrastructuur in handen van niet-Europese giganten

    Richard Turk
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale transformatie is meer dan technologie alleen

    Innovatie & Transformatie

    Intel waarschuwt voor risico’s na omstreden staatsdeelname VS

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs