Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Merknaam loskoppelen van het product

11 september 2000 - 22:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Een merknaam is in het Internet-tijdperk niets waard als het alleen aan een product refereert. De naam moet ook appeleren aan de behoeften van de consument.

Op de ‘Personalisation Summit’ in Londen zijn John Hagel III en Marc Singer zeer stellig: het neerzetten van een merk noodzaakt een andere aanpak van marketing dan thans gebruikelijk is. Hagel is chief strategy officer bij Twelve Entrepeneuring en Singer is principal bij McKinsey & Company.
Volgens Hagel heerste enige tijd geleden het gevoel dat merknamen op Internet zouden gaan verdwijnen, gezien het anarchistische en grenzeloze karakter ervan. Maar niets is minder waar, merken worden juist veel belangrijker op Internet, want je moet jezelf kunnen onderscheiden, hield hij zijn gehoor voor.
"Internet heeft wel een aantal barrieres weggevaagd. Er is geen beperking meer aan ruimte op de schappen in winkels. Internet biedt onbeperkte ruimte. Landsgrenzen tellen niet meer mee. Er zijn daarentegen zaken bijgekomen waarmee een marketeer terdege rekening moet houden. Zo is de invloed van klanten veel groter. Via Internet kunnen zij onderling contact onderhouden en elkaar hun mening geven over bepaalde producten of diensten. Bovendien kunnen zij op het Web heel makkelijk van alles met elkaar vergelijken. Daar staat tegenover dat mensen steeds minder tijd hebben. Als je klanten van dienst wilt zijn, dan bied je op je wesite de mogelijkheid tot vergelijking zelf aan. Daarvoor heb je gegevens van die klanten nodig. Personificatie betekent dat je de voorkeuren en de afkeer van mensen kent en dat je daarop inspeelt. Marketeers willen 1:1 marketing, maar klanten willen juist 1:many marketing. Zij willen bij een site binnenkomen en daar een overzicht krijgen aangeboden. Dat vereist een heel andere benadering", aldus Hagel.
Hij hanteert ook een andere definitie van het begrip markt. "Voorheen betekende de markt: zoeken naar klanten om je producten aan te verkopen. Tegenwoordig wordt de markt gevormd door klanten die producten zoeken. Een merknaam moet uitstralen dat iemand daar alles van zijn gading kan vinden."
Singer ging in op de organisatorische veranderingen die nodig zijn om gepersonaliseerde klantbenadering te kunnen toepassen. Allereerst dient een onderneming alle gegevens die hij heeft over klanten te stroomlijnen en centraal onder te brengen. Dat geldt dan voor verkoop, betaalsystemen, reparatiedienst en klantenservice. Anders vallen er helemaal gegevens te vergaren en te vergelijken. Ondernemers moeten hun denken rond de klant centreren. "De meeste ondernemers weten niet eens hoeveel klanten ze hebben, laat staan wie die klanten zijn."
Hij zou geen IT-consultant zijn als hij niet een vierletterig acroniem heeft voor de aanpak die entrepeneurs moeten volgen: Fast. Oftwel: Focus, Accelerate, Strengthen en Tie it all together.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Frank Breedijk
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale soevereiniteit hoeft niet zwart-wit te zijn

    Kaarten energienet
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale kaarten versnellen stroomnetuitbreiding

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    ‘Innovaties bij grote organisaties van belang voor hele markt’

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Europese regels drijven digitale infrastructuur in handen van niet-Europese giganten

    Richard Turk
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale transformatie is meer dan technologie alleen

    Innovatie & Transformatie

    Intel waarschuwt voor risico’s na omstreden staatsdeelname VS

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs