Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Afdingen hoeft niet meer bij General Motors

21 september 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

GM, ’s werelds grootste autofabrikant, gaat auto’s online verkopen tegen ‘afdingprijzen’. Dit in navolging van concurrent Ford, die er vorige maand mee begon.

Over twee weken start in Minneapolis een proef bij zeven Oldsmobile-dealers waarbij de klant in principe nog slechts voor het afrondende papierwerk en uiteraard de aflevering van de auto bij de garage hoeft te komen. Al blijft afdingen bij de dealer mogelijk, de marges worden een stuk kleiner. De klant profiteert namelijk meteen van het handjeklap van voorgaande kopers.
Net als Ford, dat vorige maand in Californië een pilot is begonnen met de verkoop van auto’s via Internet, is het project van GM vooral ingegeven door de toenemende populariteit van het kopen van auto’s via het web. De grote fabrikanten vrezen terrein te verliezen wanneer ze niet dezelfde service bieden als de concurrentie. "If you can’t beat them, join them", aldus een analist.
Dat de meerderheid van de autokopers in spe tegenwoordig liever even de websites van de fabrikanten afsurft dan de hele stad door te rijden om folders te halen, is al langer bekend. Aan die behoefte komen alle autofabrikanten ook al tegemoet: alle modellen zijn, compleet met alle accessoires, te vinden op de websites.
GM en Ford gaan nu een flinke stap verder, door de klant ook een scherpe ‘e-prijs’ te garanderen, de maximale prijs die een dealer hen mag rekenen voor het gekozen model plus de opties. Wezenlijk nieuw aan die ‘e-prijs’ is dat die niet langer is gebaseerd op wat de fabriek vindt dat de auto zou moeten kosten, maar op de prijs die in de praktijk voor die bepaalde wagen wordt betaald. Inclusief het afdingen door voorgaande kopers dus.
Is de klant geïnteresseerd, dan kan hij op de website zien welke dealers er bij hem in de buurt zitten en er vervolgens een kiezen om de zaak definitief te regelen.
Zowel bij Ford als bij GM blijft afdingen bij individuele dealers mogelijk. Maar de marges worden in dit systeem wel een stuk kleiner, aldus GM-woordvoerder Mike Gardner.
GM gaat het nieuwe systeem nu eerst 90 dagen testen in Minneapolis en wil het uiterlijk eind volgend jaar over in de VS hebben lopen. Ford heeft nog geen streefdatum bepaald voor het invoeren van het Internet-verkoopsysteem in de hele VS.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Over post-quantum security (en waarom je nú moet handelen)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    MagazineInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Onzekere inkoper

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs