Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Mobiel Internet begin 2001 naar Nederland

05 oktober 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Vooruitlopend op de introductie van Gprs en Umts nemen het Japanse NTT Docomo en KPN Telecom alvast hun positie in op de markt voor mobiel Internet.

Deze week maakten zij bekend begin volgend jaar een joint venture te vormen voor het aanbieden van mobiele Internetdiensten. Volgens deze plannen zal de joint venture van NTT en KPN in het eerste kwartaal van volgend jaar van start gaan in Duitsland, Nederland en België.
NTT Docomo krijgt in deze landen toegang tot de markt doordat partner KPN hier al actief is; in Nederland met KPN Mobile, in Duitsland met E-plus, en in België met KPN Orange. De bestaande mobiele activiteiten van KPN zullen in de joint venture worden ondergebracht.
De Europese activiteiten van NTT beginnen hiermee, dankzij de samenwerking met KPN, vaste vorm aan te nemen. De Japanse telecomgigant is echter op zoek naar meer partners, bij voorkeur partijen die beschikken over Umts-licenties. KPN bezit een 3G-licentie (=3e generatie mobiel, Umts) in Nederland en Duitsland, maar heeft daarvoor zijn financiële middelen tot het uiterste moeten rekken. De Nederlandse aanbieder ziet nu af van deelname in Frankrijk en Italië.
NTT zal voor zijn Europese activiteiten een kantoor vestigen in Londen, waar ruim vier miljoen dollar in wordt geïnvesteerd. Wereldwijd breidt NTT zijn netwerk uit door een overeenkomst met America Online (AOL). Het Japanse bedrijf neemt voor ongeveer 100 miljoen dollar een belang van 42,3 procent in de Japanse vestiging van AOL. De gezamenlijke diensten worden ook geleverd in landen buiten Japan.
Naar analogie van KPN in Europa, zou AOL voor NTT het breekijzer naar de Amerikaanse markt kunnen vormen. De Japanse telecomaanbieder is de laatste maanden intensief op zoek gegaan naar partners om buiten Japan vaste voet aan de grond te krijgen. Naast KPN en AOL is Hutchison Whampoa uit Hong Kong een belangrijke partner voor de Aziatische markt, én mede-eigenaar van een Britse Umts-licentie.
 

Meer over

GPRS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs