Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Siemens stopt 2 miljard in Internet

10 oktober 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

Elektronicaconcern Siemens stapt in Internet. Ruim een miljard euro (2,2 miljard gulden) gaat de Duitse fabrikant investeren in e-commercie.

Drie kenniscentra en Internet voor alle 440.000 werknemers moeten er verder voor zorgen dat de aanschaf van een wasmachine of mobiele telefoon als vanzelfsprekend via het web gaat. "Elektronisch zaken doen is de sleutel tot ons succes", aldus topman Von Pierer.
Niet alleen de verkoop moet elektronisch bij Siemens, ook de inkoop en de communicatie binnen het bedrijf zullen via Internet plaatsvinden. Het moet sneller, efficiënter en dichterbij de klant", omschreef Von Pierer gisteren de doelstellingen van de multinational. Meer dan de helft van alle inkopen, 77 miljard gulden, moet in de nabije toekomst elektronisch afgehandeld worden. Dat moet uiteindelijk een besparing op de kosten opleveren van een miljard euro per jaar.
In München is inmiddels een eerste kenniscentrum verrezen, het Center of E-Excellence. Ook in Atlanta en Singapore worden dergelijke centra geopend. Alle kennis die binnen de multinational aanwezig is, wordt daar samengebracht. Als de Siemens-vestiging in Maleisië een opdracht voor de aanleg van een kabelnetwerk kan binnenslepen, zijn de ervaringen van de Deense collega’s beschikbaar.
Siemens zet zijn geld op Internet. De Duitsers hebben de stellige overtuiging dat bedrijven en consumenten hun aankopen meer en meer via Internet gaan bestellen. Om straks zichtbaar en goed aanwezig te zijn op de ‘virtuele marktplaats’, investeert Siemens nu ruim 2 miljard gulden. Rechtstreeks verkopen aan de klant, het wordt bij Siemens doodgewoon. Binnen 48 uur wordt de bestelde wasmachine afgeleverd, is de belofte.
Onder het bewind van Von Pierer heeft Siemens een drastische ommezwaai gemaakt. Enkele traditionele activiteiten, zoals de bouw van kerncentrales, en de productie van elektromechanische componenten, kabels en geldautomaten, zijn afgestoten om de winstgevendheid te verbeteren. De conjunctuurgevoelige chipdivisie is eerder dit jaar onder de naam Infineon Technologies naar de beurs gebracht. Siemens profileert zich nu meer als technologie-onderneming.
 


Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Siemens ruimt baan voor de jongeren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs