Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Overheid wil e-mailreclame niet knevelen

29 oktober 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Jeroen Bezem
Jeroen Bezem

Het kabinet vindt dat reclame via e-mail onder bepaalde voorwaarden mogelijk moet zijn, maar stimuleert op dat terrein wél zelfregulering door de sector.

Dat blijkt uit de antwoorden van minister Jorritsma van Economische Zaken op schriftelijke vragen van D66-kamerlid Bakker. Jorritsma gaf de antwoorden mede namens minister van Boxtel van Grote Steden- en Integratiebeleid en staatssecretaris de Vries van Verkeer en Waterstaat.
Aanleiding van Bakkers vragen was de Code Verspreiding Ongevraagde Reclame via e-mail (VORe-mail) die in september door de DMSA (Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, Distance Selling en Sales Promotion) is aangenomen. Die code bevat onder andere regels over het raadplegen van een antwoordnummerbestand waarin ‘bezwaarden’ zich hebben laten registreren. Op de naleving van de Code wordt toegezien door de Stichting Reclame Code.
Volgens Jorritsma maakt de regeringsnota ‘Wetgeving voor de elektronische snelweg’ duidelijk dat het kabinet in dezen een liberaal beleid voorstaat, waarin zoveel mogelijk ruimte wordt gegeven aan zelfregulering. "In het algemeen kan worden gesteld dat commerciële reclame een stuwende rol speelt bij de ontwikkeling van het Internet", stelt de minister. "De mogelijkheden hiervoor moeten in principe niet beperkt worden."
Wel is de regering gebonden aan de Europese wetgeving op dit gebied. Brussel staat reclame via e-mail toe, mits de consument daartegen geen bezwaar heeft aangetekend. Dat zogeheten ‘opt-out’-stelsel staat echter wel ter discussie. Er ligt een voorstel om de huidige EU-richtlijn, bekend als de ’telecom-privacyrichtlijn’, te vernieuwen. Daardoor zou reclame via e-mail niet worden verboden, maar wél worden gebonden aan een ‘opt-in’-stelsel. Dat betekent dat de consument vooraf toestemming moet geven om te worden ‘bestookt’ met e-mailreclame. Als Brussel daartoe besluit, zal ook Nederland daaraan gebonden zijn.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Iwell ontvangt bijna 30 miljoen groeigeld

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs