Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Toename Internetgebruik, maar zorgen blijven

30 oktober 2000 - 23:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Marten Dijkstra
Marten Dijkstra

Het gebruik van Internet mag dan van land tot land sterk verschillen, er bestaan zeker ook grote overeenkomsten in het gebruik van het world wide web.

Dit gaat met name op voor het gebruik van het medium als middel voor communicatie-, bank- en winkelactiviteiten, zo blijkt uit wereldwijd onderzoek van de creditcardmaatschappij American Express.
Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder ruim 10.000 consumenten in de landen als Argentinië, Australië, Brazilië, Groot-Brittannië, Italië, Zweden en de Verenigde Staten. Daaruit komt naar voren dat ruim 46 procent toegang heeft tot Internet en gebruik maakt van de wereldwijde ‘search’ en ‘shopping’-mogelijkheden, maar dat tevens een belangrijk deel van deze gebruikers zich zorgen maakt over de privacy, de veiligheid en de service-kwaliteit van het world wide web.
Per land loopt de gebruiksintensiteit van Internet sterk uiteen. De Verenigde Staten noteren, niet geheel verwonderlijk, een groot aantal gebruikers (66 procent), op de voet gevolgd door Canada en Australië met elk 60 procent. Argentinië en Groot-Brittannië blijven echter sterk achter met 35 procent en datzelfde geldt voor Japan met 27 procent. Zweden daarentegen voert de lijst aan met 74 procent. Maar het gaat snel met het aantal consumenten dat van plan is gebruik te maken van het Internet. Het onderzoek van American Express signaleert wereldwijd een groep van 20 procent die binnen een jaar van plan is ‘online’ te gaan, en de belangrijkste toename is wat dat betreft te vinden in Brazilië en Argentinië met respectievelijk 33 en 31 procent.
Wat betreft het gebruik van Internet zijn communicatie via email (74 procent) en informatievergaring (73procent) nog steeds de meest populaire activiteiten, maar het online shoppen, bankieren en boeken van reizen rukt op. Zo ‘shopt’ 28 procent van de wereldwijde gebruikers via het Internet of is van plan dat het komende jaar te gaan doen. En wat koopt men dan? Voornamelijk tickets voor evenementen (46 procent) en boeken (40 procent), gevolgd door video’s, cd’s en computerspelletjes (28 procent). Toch geeft maar liefst 84 procent van de respondenten aan dat ze er de voorkeur aan geven liever een item ‘in het echt’ te willen zien, alvorens tot koop over te gaan.
De gebruiker blijft dus op zijn hoede en dat is in lijn met de uitkomst dat maar liefst 79 procent zich zorgen maakt over de privacy en de veiligheid van Internet, zeker als het gaat om aankopen via het world wide web. Ook over de service maken de gebruikers zich zorgen, met name als het gaat om de mogelijkheid het retourneren van producten die eenmaal via Internet besteld zijn.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs