Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Software dicht gaten in ERP en CRM

11 februari 2001 - 23:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Gegevens uit ERP- en CRM-pakketten zijn maar zelden bruikbaar voor de directie van een bedrijf, omdat ze niet systematisch zijn geordend.

Een reeks ontwikkelaars speelt met zogenoemde business analyse-software in op dit gemis in ERP en CRM.
"Klanten hadden na die miljoeneninvesteringen in ERP de beschikking over een grote hoeveelheid gegevens uit deback office, maar ze misten bruikbare bedrijfsinformatie", zegt Vincent Harmsen, directeur van de Nederlandse vestiging van Hyperion. Hij is afkomstig van Siemens, waar hij zich onder meer bezig heeft gehouden met SAP R/3-implementaties. Hyperion is een van de grootste leveranciers van business-analysesoftware, naast bedrijven als SAS Institute, Business Objects en Cognos.
Wereldwijd zijn er ongeveer 100 duizend ERP-implementaties. De CRM-markt is bovendien nog volop in ontwikkeling, waardoor allerhande gerelateerde software meegroeit in de hausse. Dat geldt voor de opslag van een leverancier als Veritas, maar ook voor analytische applicaties. De leveranciers van die software doen het goed. Hyperion heeft vijftien achtereenvolgende kwartalen winst geboekt. SAS Institute is het grootste niet beursgenoteerde softwarebedrijf en denkt na 24 jaar nu aan een beursgang.
De analytische omissie in het veelgehypte ERP en CRM verklaart Harmsen uit ‘blindheid van het succes. Na de eerste implementatie denkt de leverancier niet verder na. Overigens is het ook de klant die zelf eerst alleen denkt aan ERP’. Ook CRM ontbeert in veel gevallen analysemogelijkheden, bijvoorbeeld om uit te rekenen hoe winstgevend een bepaalde klant is.
Daarin komt langzaam verandering. Zo kondigde Siebel deze maand aan zijn CRM-suite Ebusiness 2000.3 uit te breiden met standaard analyse-functionaliteiten. Siebel gebruikt daarvoor de analytische software van Business Objects en extractie- en transformatie-software van Informatica. Ook Peoplesoft heeft in de nieuwste versie van zijn suite, Peoplesoft 8, een reeks analyse-toepassingen opgenomen.
Harmsen ziet een interessante toepassing voor analytische software in HRM (Human Resources Management)-modules. Door een hoog personeelsverloop en toegenomen behoefte aan retentie ziet hij de aandacht van gebruikers die kant op gaan. "Er zijn op dit moment weinig concrete projecten, maar dat is volgens mij een kwestie van tijd."
Hoewel bedrijven behoefte hebben aan analytische software, moeten leveranciers enige druk uitoefenen om hun producten te verkopen. Harmsen: "We moeten flink evangeliseren. De boodschap is eenvoudig, de klanten voelen wel degelijk de pijn. Maar wat ze tegenhoudt is dat ze al eens een mooi verhaal van een ERP-leverancier hebben gehoord, dat soms enorm uit de hand is gelopen. En dan kom ik ze vertellen dat ze nog eens tien procent van dat bedrag moeten investeren."
De malaise van dotcom-bedrijven heeft geen negatief effect op leveranciers van analytische software. Het is eerder andersom. Harmsen: "We hadden er in het verleden last van dat collega’s vertrokken naar dotcom-bedrijven. Die zien we nu weer terugkomen. Je ziet dat aandeelhouders en klanten steeds meer oog krijgen voor continuïteit. Een half jaar geleden was het heel interessant te spreken over de hoeveelheden geld die je had uitgegeven. Nu zijn we terug op aarde."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Agents beloven effectieve logistiek

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs