Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Viraal netwerk strikt IT-personeel

19 februari 2001 - 14:00ActueelCloud & Infrastructuur
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

HAARLEM – De door grote tekorten geteisterde ICT-arbeidsmarkt is een fenomeen rijker: de zogenaamde virale wervingscampagne.

Wat Tas met leaseauto’s deed, probeert Clockwork met aanbrengpremies en headhunters te doen. In november startte het bedrijf een wervingscampagne, waarbij niet de potentiële kandidaten zelf, maar meer het sociaal netwerk om hen heen aangesproken werd. Ädvertenties in bladen als Donald Duck, Elan en Prive waren niet gericht op de potentiële werknemers zelf. In vrij sobere advertenties richtten we ons tot kinderen, directeuren en moeders om mensen te zoeken voor Clockwork", zegt Jean Paul Drabbe, commercieel directeur van het bedrijf. Voor de mediacampagne trok de onderneming twee ton uit.
Het lopend vuurtje werd vooral opgestookt doordat tipgevers een flink bedrag tegemoet konden zien. Zo’n 280 mensen gaven de gegevens op van een professionele headhunter. Via deze constructie kon de tipgever tweeduizend gulden tegemoet zien, als de tip een werknemer opleverde die het minstens drie maanden volhield bij het bedrijf. De headhunter kon op vijfduizend gulden rekenen. Tipgevers die rechtstreeks al dan niet zichzelf opgaven konden maximaal vijfduizend gulden incasseren.
Om het opgeven van namen en het versturen van CV’s te stroomlijnen voorzag Clockwork zijn website van een apart, speciaal voor dit doel ontwikkeld, hulpmiddel. "De constructie van deze applicatie heeft ons weliswaar een ton gekost, maar is uitermate goed bevallen. De vrij omvangrijke campagne zou anders flink beslag hebben gelegd op onze vrij kleine organisatie. Nu kregen mensen meteen automatisch antwoord toegestuurd dat hun email door ons systeem was ontvangen", vervolgt Drabbe.
Het verkeer op de bedrijfswebsite schoot met sprongen omhoog. De webpagina met informatie over de campagne is in de eerste vier dagen tienduizend keer opgevraagd, aldus statistieken van Clockwork zelf. In de daarop volgende maand liep dit op tot veertigduizend. Dit getal ligt normaliter rond de vijfduizend. Drabbe noemt de campagne geslaagd: "We zijn vijf nieuwe werknemers rijker. Bovendien hebben we een niet standaard medium als internet weten in te zetten om de behoorlijke aandacht, die we toch hebben weten te trekken, te kanaliseren."
 
Sytse van der Schaaf
 

Meer over

Architectuur

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Martin Merz
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-size-fits-all bij soevereine cloud SAP

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP investeert miljarden in digitale soevereiniteit EU

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs