Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Asp moet verticaal om te overleven

04 maart 2001 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

ASP’s moeten zich vooral richten op specifieke sectoren. Met zo’n verticale marktbenadering zijn er kansen te over voor deze vorm van dienstverlening.

Dit zei Wim Beltman, directeur van Sun-Nederland, bij de opening van het nieuwe kantoor van internetbedrijf Webflex, dat onder andere software aanbiedt volgens het ASP-model. Beltman weerlegt hiermee de kritiek die diverse onderzoekers sinds begin dit jaar op dit model hebben. Vorig jaar waren de verwachtingen voor dit model, waarbij software te huur is via internet, nog erg optimistisch. Vooral het voordeel dat iemand alleen betaalt voor werkelijk gebruik leidde tot dit enthousiasme. Begin dit jaar was er een opvallende ommezwaai in het denken over dit model.
Onderzoeksbureau IDC voorspelde in januari dat de ASP-markt in 2004 zal uitkomen op ongeveer 300 miljoen gulden, terwijl vorig jaar nog werd uitgegaan van een snelle marktgroei naar 900 miljoen gulden. Begin deze maand publiceerden onderzoekers van de Erasmus Universiteit en CMG een internationale enquête waaruit bleek dat ASP’s zware tijden tegemoet gaan. Belangrijkste verklaring voor de sombere prognose is dat hun aanbod niet is afgestemd op de wensen van potentiële gebruikers.
Beltman bevestigt dat veel ASP’s de fout maken dat ze onvoldoende letten op de samenstelling van hun klantenkring. "Zo zijn er veel in de problemen geraakt, doordat ze alleen dotcommers als klanten hadden. Toen deze vorig jaar in de problemen kwamen en de een na de ander failliet gingen, konden ze hun rekeningen niet meer betalen."
De Sun-manager beaamt dat het moeilijk is als internetbedrijf goed in te spelen op veranderingen in de markt. "Je moet per dag bekijken of je nog goed bezig bent. Belangrijk is in ieder geval dat je niet van één activiteit afhankelijk bent, zoals het bouwen van websites."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Asp vindt weinig aftrek bij midden- en kleinbedrijf

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs