Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vier bommetjes onder XML

17 mei 2001 - 22:005 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Teake Zuidema
Teake Zuidema

Soms word ik doodziek van de reclame. Films, series en sportwedstrijden worden in de VS om de haverklap onderbroken door opdringerige verkoopspotjes. Mijn kinderen op hun beurt vinden de reclame weer leuker dan de echte programma’s zodat ik ze ook niet altijd weg kan zappen. Gelukkig is er ook nog PBS of de Public Broadcasting Service.

De PBS-zenders hebben geen reclame. Ze draaien op bijdragen van sponsors en de giften van het publiek. De nieuwsprogramma’s, natuurfilms en documentaires van PBS hebben gewoonlijk meer diepgang en lengte dan de kortademige beeldbrokjes van CNN die zevenendertig keer per dag worden herhaald. De lokale PBS-zender in Pittsburgh heeft bovendien de taak op zich genomen Amerikanen te confronteren met hoogtepunten van de Europese cultuur. Ik kan hierdoor twee maal per week de onderbroekenlol van de Engelse televisieserie ‘Are you being served’ bekijken.
PBS heeft ook een website. Hierop zijn naast interessante thema’s voor scripties als ‘Drinken vissen water?’ en ‘Waarom je jezelf niet kunt kietelen’ ook de columns van Robert X. Cringely te vinden onder het kopje I, Cringely (http://www.pbs.org/cringely). Deze Cringely heeft niet alleen een mysterieuze X in zijn naam, hij schrijft ook zeer onderhoudende en toch informatieve columns over de terra informatica. Zijn meeste recente columns gaan over zaken als Napster, videospelletjes, Mpeg-7, internet via satelliet en het ontwerpen en bouwen van een vliegtuig in dertig dagen. In zijn laatste column poneert Cringely vier redenen waarom XML nooit zal worden wat Microsoft ervan verwacht.
Ik zal eerst uitleggen wat XML of eXtensible Markup Language eigenlijk is, en wel door die te vergelijken met Html. Html is een manier om een webpagina op te bouwen. Met Html bepaalt de webbouwer waar de tekst staat, hoe vet de koppen zijn en welke kleur de achtergrond heeft. Html is echter dom, omdat deze geen idee heeft van de inhoud van een pagina. Html weet niet wat een tekst betekent. Een zoekmachine die zoekt naar een trefwoord, moet eerst als het ware een pagina strippen van Html voordat de tekst kan worden doorzocht. Nee, dan XML.
XML is erg slim. Met deze taal worden geen lay-outs beschreven maar informatie (data), en wel informatie die communiceert over zijn eigen betekenis. In XML bevat ieder stukje data niet alleen de data zelf maar ook nog eens metadata oftewel een beschrijving waar die data over gaat. Een zoekmachine gebaseerd op XML hoeft niet langer naar webpagina’s te zoeken, maar gaat linea recta naar de data. Zo’n zoekmachine roept bijvoorbeeld over het web ‘Hoe laat vertrekt op 15 juli 2001 de vroege middagboot uit Harlingen naar Vlieland ?’ Het antwoord komt dan niet in de vorm van een webpagina, maar in de vorm van het antwoord: de boot vertrekt om 14.15 uit Harlingen. De data wist dat ze werd geroepen, zoals een hond reageert op zijn eigen naam.
De topmannen van Microsoft – en in hun kielzog eigenlijk iedereen in de computerwereld – geloven dat het met XML mogelijk wordt van iedere applicatie een webapplicatie te maken. Wanneer een spreadsheet op uw computer XML ‘praat’, dan kan hij via internet gebruikmaken van een veel krachtiger XML-spreadsheet op een webserver. XML is zo de basis van de toekomstige webeconomie waarbij allerlei webdiensten gehuurd kunnen worden. Ceo Steve Ballmer wordt waarschijnlijk helemaal warm van binnen als hij denkt aan de mogelijkheden die XML biedt om de geweldige ‘cash-flow’ van zijn bedrijf gaande te houden.
Om het ontploffen van de hype nu eens voor te zijn legt Cringely vier bommetjes onder XML.
Bommetje een: XML is slim door de metadata, de beschrijving van de data in een metatag. Wat nou, zo vraagt Cringely zich af, wanneer de maker van de metatag een leugenaar is? De auteur van de metatag kan liegen om zo meer mensen naar zijn data te lokken. Hetzelfde gebeurt nu immers al met de metatags op websites die daarom door sommige zoekmachines worden genegeerd. Volgens Cringely zal er meer traditionele tekstanalyse nodig zijn – het doorzoeken van sites met trefwoorden – om te kijken of de metatags wel kloppen.
Bommetje twee. Wanneer mensen de XML-metadata voor het toekomstige Web moeten gaan schrijven, zegt Cringely, dan zal daarvoor zo’n beetje de halve wereldbevolking zijn. In de jaren dertig voorzagen de Amerikaanse telefoonmaatschappijen dat de helft van de Amerikanen telefoonoperator zou moeten worden om de andere helft te laten bellen. Het antwoord lag hier in de automatisering. De oplossing voor XML zou ook het automatisch genereren van metatags zijn. Maar het analyseren en begrijpen van tekst is een klus die (nog) te moeilijk is voor computerprogramma’s.
Bommetje drie. Microsoft en open standaarden zijn water en vuur. Het zit in de genen van iedere Microsoft-manager ingebouwd om een manier te vinden om de open XML-standaard bedrijfseigen te maken.
Cringely’s vierde bommetje is meer een voetzoeker of een rotje: ook met XML zal het World Wide Web nog steeds niet de som van alle menselijke kennis presenteren. Veel informatie op het web is onbetrouwbaar of onjuist. Bij bedrijven en overheidsinstellingen wordt alleen informatie op het Web gezet die het verkooppraatje ondersteunt. De beste informatie – de meest bruikbare of duurste informatie – zal er niet verschijnen. Deze beperkingen verminderen ook de bruikbaarheid van XML.
Aldus Cringely. Zo hebt u vast wat munitie om de hype door te prikken. Maar: drinken vissen nu water of niet?
Teake Zuidema, Correspondent van Computable in de VS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs