Na een mislukt experiment met een betaalde email-levering van De Volkskrant is PCM gisteren opnieuw van start gegaan met een betaalde nieuwsvoorziening.
Dochter FactLANE (voorheen Nederlandse PersDatabank) biedt sinds gisteren via de nieuwsdiensthttp://Alert.factlane.nl iedereen met internettoegang de mogelijkheid om op basis van een persoonlijk profiel nieuws uit de belangrijkste dagbladen van Nederland te ontvangen.
Methttp://Alert.factlane.nl zet PCM een eerste stap naar een betaalde dienst op internet. Naast een beperkt gratis abonnement, wordt de volledige dienst tegen een betaald abonnement aangeboden. Het gratis abonnement bestaat uit vijf berichten per dag, die uit vijf verschillende categorien komen.
Het dagelijks nieuws, afkomstig uit de PCM titels Algemeen Dagblad, Het Parool, de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw, wordt met behulp van zoek- en matchingsoftware per klant separaat doorzocht. Indien een artikel voldoet aan de persoonlijk vastgestelde criteria wordt het per mail naar de klant toegezonden.
De krant op maat is hiermee realiteit geworden.
De dienst is zeker in eerste instantie vooral gericht op de zakelijke markt. De verwachting is dat in een later stadium de dienst uitgebreid wordt met titels van andere uitgevers.