De ‘gewone’ bank gaat verdwijnen. Het is de bedoeling dat de klanten van ABN-Amro bijna alles zelf gaan doen.
Thuis via het internet, via de telefoon of op een van de nieuwe ‘bankshops’ waarmee de bank binnenkort op tien plaatsen in Nederland van start gaat.
In de shops komen internetschermen, telefoons, spreekkamers, een zitje met gratis koffie voor de klant en een uitgebreide geldautomaat. De voormalige loketmedewerkers krijgen in de bankshops onder meer de functie van hostess. In de nieuwe shops zullen ze vooral worden ingezet om mensen te leren met de techniek om te gaan. De projectleiders van de ombouw van de bankfilialen gaan ervan uit dat het vooral de ouderen zijn die begeleiding nodig zullen hebben bij de bediening van de apparatuur.
Het nieuwe bankconcept van ABN Amro onder het motto ‘zonder omwegen’ gaat ervan uit dat klanten in toenemende mate zelf bepalen wanneer en hoe ze hun bankzaken willen regelen, via internet, het callcenter of persoonlijk contact met een medewerker van de bank. Vandaar ook de telefoons en internetschermen waarmee rekeningen kunnen worden geopend en beleggingstransacties kunnen worden verricht.
De introductie van de bankshop maakt onderdeel uit van een forse sanering van het bankennetwerk van ABN Amro. Het huidige aantal van 789 kantoren moet terug naar 550. Daarnaast komen er zo’n tachtig advieskantoren, in de meeste gevallen in combinatie met de bankshop. In de advieskantoren vindt het veeleisendere advieswerk plaats.