Internetprovider @Home moet inkrimpen als gevolg van gedecimeerde advertentie-opbrengsten. De zeventien gedwongen ontslagen zullen vooral vallen op de redactie van de website van het in Amsterdam gevestigde bedrijf.
Een tweede reden voor de ontslagronde is dat de aandeelhouders van @Home Nederland – het Amerikaanse Excite@Home, Intel en het Nederlandse Essent – er op hebben aangedrongen om rustiger aan te doen. Volgens directeur Kijkuit heeft de ingreep niets te maken met het abonneebestand, dat volgens hem in Nederland op schema ligt en sinds augustus bijna is verdrievoudigd tot ruim 70 duizend
Volgens Kijkuit zijn de tarieven voor online-advertenties achteruitgehold. "Konden we een jaar geleden nog veertig gulden vragen voor een banner die duizend keer voorbij kwam,
nu is dat een tiende daarvan."
Het bedrijf, dat in Nederland in totaal 250 werknemers heeft, wil zich meer richten op het aanbieden van snelle kabelinternetverbindingen. Ook dochter @Work, dat zakelijke Adsl-aansluitingen voor snel internet via de telefoonlijn verzorgt, wordt afgeslankt. De nadruk wordt verlegd van nieuws en redactionele artikelen naar toepassingen voor breedbandinternetgebruikers.