Nadat het zijn marktaandeel jaren achtereen heeft zien slinken, krabbelt Motorola nu weer terug op de wereldwijde markt voor mobiele telefonie.
Dit blijkt uit metingen van it-onderzoeksbureau Gartner Dataquest over het derde kwartaal van 2001. Volgens de jongste cijfers is de wereldwijde verkoop mobiele telefoons wereldwijd met 10 procent gekrompen naar 94,4 miljoen eenheden. Dat is althans de vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, want vergeleken met het tweede kwartaal van dit jaar is de verkoop juist met 5 procent gestegen.
Gartner Dataquest gaat er nog steeds vanuit dat het vierde kwartaal het gebruikelijke hoogtepunt in de verkopen zal laten zien, vanwege de traditionele kerstinkopen. Maar industriebreed wordt ervan uitgegaan dat het record van 2000 – 405 miljoen verkochte mobiele telefoons – niet zal worden gehaald. Daarvoor drukken de zwakke economie, de teruglopende groei in mobiele abonnees en de vertragingen in de introductie van nieuwe modellen, teveel op de resultaten.
Opmerkelijk is in ieder geval de ‘wederopstanding’ van Motorola, dat jaren achtereen terrein heeft moeten prijsgeven. De Amerikaanse producent van mobiele telefoons wist zijn marktaandeel op te schroeven van 14,8 naar 15,7 procent. Volgens analisten is Motorola nadrukkelijker wereldwijd aanwezig en brengt het modellen op basis van de laatste technologie op de markt. Tegenover de opmars van Motorola staat het, geringe, terreinverlies van Nokia. De Finse marktleider in mobiele telefonie zag zijn aandeel teruglopen van 34,8 naar 33,4 procent. Volgens Gartner is een van de redenen voor de terugval dat Nokia’s huidige portfolio mobiele telefoons ouder is dan die van de concurrentie.
Zoals bekend brengt Nokia inmiddels in rap tempo nieuwe modellen op de markt. In het rijtje van mobiele leveranciers neemt Ericsson de derde plaats in met 8 procent marktaandeel, gevolgd door het Zuid-Koreaanse Samsung en Siemens. Over het derde kwartaal zijn de cijfers van de nieuwe joint venture tussen Ericsson en Sony nog niet meegenomen.