Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Detacheerder PIT Digimaster zoekt het in relaties

20 juni 2002 - 22:005 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Rik Sanders
Rik Sanders

Hebben detacheerders nog toekomst? Wel degelijk, als we Henri Ho-Meau-Long van PIT Digimaster moeten geloven. "Dan moet je je wel zien te onderscheiden in de markt. Wij willen een vertrouwensband kweken met onze klanten en bieden naast diensten nu ook producten aan." ABN Amro Participaties en NPM Capital zien er als investeerders brood in.

Wie durft?
Het durfkapitaal ligt niet meer op straat. De vele faillissementen van jonge ict-bedrijven hebben investeerders kopschuw gemaakt, zo lijkt het. Toch wordt er nog steeds geld gestoken in veelbelovende firma’s en projecten. In een serie artikelen portretteert Computable een aantal exponenten hiervan en peilt het het investeringsklimaat in de Nederlandse ict-sector.
 
Alle afleveringen:

  • Tickotel
  • E-Ratio
  • iBanx
  • Solution 6000
  • Planon
  • Buyonline
  • Thefactor.e
  • PIT Digimaster
  • Interxion
  • Glidepath
PIT Digimaster (een werknaam) is voortgekomen uit de samensmelting van het Houtense PIT Automatisering en Digimaster uit Hoofddorp. Bij beide detacheerders werkten circa veertig mensen. Het nieuwe bedrijf mikt dit jaar met tachtig medewerkers op een omzet van vijf miljoen euro. "Binnen drie jaar moet dit bedrag verdubbeld zijn", hoopt algemeen directeur Henri Ho-Meau-Long.
Een ambitieus streven, zeker gezien de deplorabele staat waarin de detacheringmarkt zich momenteel bevindt.
Onder het motto ‘je bent wie je kent’ wil PIT Digimaster meer zien te halen uit de kennis die ze van de klanten hebben. "Het woord detacheerder is besmet geraakt. Tegelijkertijd realiseerden we ons dat onze mensen in het veld wel diegenen zijn die de eerste contacten onderhouden met klanten. Zij hebben kennis van de bedrijfs- en organisatieomgevingen waarin ze gedetacheerd zijn." Hij noemt als voorbeeld een medewerker die veel van Oracle weet en in de plasticindustrie heeft gewerkt. "Dan bekijken we of we via zijn netwerk projecten kunnen uitzetten."

Relatietherapie

PIT Digimaster wil af van het ‘uurtje, factuurtje’ en poogt zijn detacheringactiviteiten van toegevoegde waarde te voorzien. Het tracht als it-partner met kennis van zaken mee te praten en te adviseren over de automatisering van de belangrijkste bedrijfsprocessen van klanten. Het uiteindelijke doel is het opbouwen van een duurzame relatie. Immers, "een tevreden klant loopt niet snel naar de concurrent omdat die goedkoper is", aldus de directeur.
PIT Digimaster levert daarom niet alleen diensten, maar heeft tevens een ‘sterk merkenpakket’ opgebouwd, zoals Ho-Meau-Long het noemt. "Wil je overleven, dan moet je je onderscheiden in de markt. Wij wilden een andere klantbenadering en zijn nu zowel dienst- als productgericht. Bovendien bieden we een zogenaamd strippenkaartconcept: klanten kunnen diensten, zoals systeembeheer, op afroep afnemen wanneer ze deze nodig hebben."

Technologie
PIT Digimaster beschikt over specialisten op Microsoft-, Progress- en Oracleterrein. Daarnaast is het dealer van Navision (het erp-pakket Axapta), VAI (systeembeheertools), McAfee (anti-virussoftware), VMA (sjablonen-tool) en HP-hardware. Het werkt samen met de zakelijke internetaanbieder Rout-it. De eigen contentmanagementoplossing is op basis van Visual Basic en active server pages ontwikkeld.
 
Het zijn allemaal mooie woorden, maar is Ho-Meau-Long niet bang dat PIT Digimaster het op den duur aflegt tegen de concurrentie, vooral nu klanten uit bezuinigingsoogpunt snijden in hun aantal leveranciers en liever uit continuïteitsoverwegingen in zee gaan met grotere partijen, zoals Cap Gemini Ernst & Young, Ordina of Aino. De directeur wijst er fijntjes op dat juist bij deze broeders veel medewerkers in de wachtkamer zitten of ontslagen worden. "Dat is het voordeel van een klein bedrijf als het onze: wij hebben bijna geen overhead en kunnen snel handelen. De verhouding direct/indirect inzetbaar personeel is gezond. We komen momenteel zelfs handjes tekort."
PIT Digimaster werkt voor partijen uit de zakelijke en financiële dienstverlening, de publieke sector en het midden- en kleinbedrijf. Voor activiteiten die het niet doet, zoals crm-oplossingen of Unix-beheer, verwijst het door naar andere leveranciers. "Vroeger riepen wij ‘ja, dat kunnen we ook’ en probeerden we vervolgens als tussenpersoon nog wat marge op te strijken. Dat doen we niet meer."

Gevaarlijk

Ho-Meau-Long richtte in 1996 samen met Jouke Hoeksma en Hans Opdam Professionals Information Technology (PIT) op. De eerste twee kenden elkaar van het eerder opgezette bedrijf X-International dat het erp-pakket X-logic verkocht. Eind vorig jaar ruilden ze hun rol van aandeelhouder bij PIT in om de nieuwe directie te vormen. Aanleiding waren de nieuwe koers en de fusiebesprekingen met Digimaster (opgericht in 1988).
"ABN en NPM waren aandeelhouders van Digimaster. Zij wilden na de presentatie van onze plannen een gezamenlijk belang van 35 procent in het fusiebedrijf nemen", zegt Ho-Meau-Long. De directeur wijst erop dat, als PIT en Digimaster niet waren gefuseerd, beide bedrijven moeite zouden krijgen om door te groeien. "Dat is in een teruglopende markt gevaarlijk. Door de fusie zijn er schaalvoordelen ontstaan. Digimaster beschikt bijvoorbeeld over Oracle-expertise en een eigen ontwikkeltool voor contentmanagement-systemen. PIT is sterk op Progress- en Microsoft-gebied en erp-advisering."
Volgens hem klikte het meteen tussen beide detacheerders: een belangrijke voorwaarde voor het slagen van de samensmelting. De directeur zegt dat veel aandacht is besteed aan de herinrichting van de backoffice – vaak een knelpunt na overnames – op basis van het Navision-pakket Axapta, en het terugdringen van de (huisvestings)kosten. Het Digimaster-pand in Hoofddorp werd bijvoorbeeld direct afgestoten. "Wij doen niet meer aan uiterlijke schijn."
 
Rik Sanders

Meer over

Detachering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    British Post Office
    AchtergrondOverheid

    Britse postkantoorschandaal: Fujitsu-software leidde tot rechtsdwalingen met tragische gevolgen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: groeigeld voor Conpend en Basetime, Odin koopt Assyst (en meer)

    Beursvloer Cybersec Netherlands
    EventsSecurity & Awareness

    Waarom Amerikaanse techreuzen geen soevereiniteit kunnen garanderen

    ActueelCarrière

    NLdigital: versobering 30%-regeling kortzichtig en schadelijk

    ActueelCarrière

    RightBrains nomineert 18 leiders en talenten

    ciso
    ActueelSecurity & Awareness

    Nova Advisor Agent: gamechanger voor ciso of ai-hype?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs