Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

“‘We hebben allemaal toner in ons bloed’”

26 juni 2002 - 18:444 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie

In 2000 bundelden printerfabrikant Kyocera en copierproducent Mita hun krachten. Hoewel Mita de financieel zwakkere was, werd haar Nederlandse directeur Andy van der Meijs als general manager in Nederland de hoogste man in de nieuwe organisatie. Van der Meijs werkt inmiddels 29 jaar in de copier-branche.

Kantoor: De burelen van KyoceraMita, alsmede een groot pakhuis, bevinden zich in Hoofddorp, in het oude pand van Mita. Het kantoor van Van der Meijs oogt redelijk sober.

Je maakte, sinds 1973, drie recessies mee…
…en dan pas valt de regelmaat op. De eerste was in 1980/1981, de tweede in 1991/1992 en de derde dus nu. Voor de Mita-organisatie was de recessie van 1991 niet bedreigend, we waren toen net gestart in Nederland en beleefden een onstuimige groei. Pas in 1996 concludeerden we, terugkijkend, dat sprake was geweest van een recessie. Ik verwacht ook niet dat we het nu heel moeilijk krijgen.

Je begon in de jaren 70, toen het begrip IT nog niet bestond.
Ik heb achttien jaar gewerkt voor Remidex, een importeur van onder meer Xerox, Mita en Casio. De organisatie kende een tweeledige verkoopstrategie: direct en via het retailkanaal. Omdat ik me vanaf 1977 met die laatste tak ging bezighouden, weet ik wat wederverkopers belangrijk vinden. Je moet resellers de gelegenheid geven geld te verdienen en je moet als fabrikant zorgen voor een goede productmix.

Je deed bij Remidex al zaken met Mita, was dat hun enige aanwezigheid in Nederland?
Ja, dat is de reden dat ik in 1991, toen Mita een Nederlandse vestiging opende, vrij gemakkelijk en in goed overleg met Remidex, de overstap kon maken.

Wat is er, vanuit het perspectief van de vendor, veranderd in het kanaal?
Tot 1998 was de situatie in de vakhandel vrij stabiel. Resellers konden rekenen op goede marges en genoeg vraag. Vanaf 1998 zette de digitalisering ook in de copier sector in. Dat vereiste meer kennis van de wederverkoper, daarin moest geïnvesteerd worden. Tot dat moment kwamen eindgebruikers wel naar de showroom, nu moet de markt veel actiever bewerkt worden. Wij springen daarop in doordat we eigen trainers in dienst hebben, die zowel technische- als commerciële cursussen aanbieden.

KyoceraMita groeit nog steeds, in hoeverre is die groei autonoom?
De markt voor copiers krimpt en de printermarkt is in het monochrome segment ook niet heel gezond, dus onze groei gaat ten koste van de concurrenten. Onze groeidoelstelling is overigens erg ambitieus: we willen in de komende twee jaar onze omzet verdubbelen.

Je stelde dat de copier minder gewild wordt, wanneer werden de spelers in deze branche nerveus?
In 1997, toen de digitalisering van de kopieermachine werd doorgevoerd, werd duidelijk dat er iets ging veranderen. Mita maakte zelf wel printers, maar toch was het goed dat we na de overname een veel breder portfolio kunnen aanbieden.

Toen werd nog vrij stellig het papierloze kantoor voorspeld.
Ik zie het papierloze kantoor voorlopig niet komen. Je ziet wel een verschuiving in het papiergebruik. Vroeger maakte je een mooie print en ging daarmee naar de kopieermachine. E-mail en internet hebben geleid tot meer prints. Dat is overigens ook afhankelijk van de leeftijd van de gebruiker. Ik print bijna al mijn mail, maar de jongeren doen dat al niet meer.

Wat betekende de overname van Mita door Kyocera voor de organisatie in Nederland?
We kregen te maken met nieuwe producten, nieuwe distributeurs, nieuwe resellers en intern met nieuw personeel. Dat waren vooral mensen uit de IT, wellicht toch wat jonger en meer marketinggedreven. Kyocera straalt ook een zekere spiritualiteit uit, een Japanse filosofie. Iedere werknemer die hier begint krijgt een boekje met filosofische mijmeringen van onze oprichter. Niet om uit het hoofd te leren, maar omdat je er soms iets aan hebt.

Lees verder in CRN

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Over post-quantum security (en waarom je nú moet handelen)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    MagazineInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Onzekere inkoper

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs