Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

De wederopstanding van ISDN

26 juli 2002 - 10:344 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

ISDN werd het afgelopen jaar nogal eens doodverklaard. De laatste maanden wijzen echter op een wederopstanding van deze techniek, met dank aan KPN.

De evolutie op modemgebied leek simpel: van het, vaak in de computer ingebouwde en analoge 56 k modem, via ISDN naar breedband in de vorm van ADSL en kabel.
Het analoge 56 k modem heeft zijn langste tijd gehad, maar de meningen over het tijdstip waarop de verkoop definitief stil komt te liggen lopen sterk uiteen. Bob Bernaerts, country manager Benelux van Creative Labs, zwaait met een onderzoek van Gartner Dataquest waarin geconcludeerd wordt dat de verkoop van analoge modems stabiel blijft tot 2005. ‘Het is geen groeiende markt meer, maar de analoge modems zijn echt nog niet dood.’
Voor Creative Labs is de verkoop van modems een manier om de markt erachter te benaderen. Bob Bernaerts: ‘Het gaat ons vooral om de home network producten en de wireless home network producten die achter het modem zitten. Die zijn vooral belangrijk voor ons. Het mag duidelijk zijn dat we niet ten koste van alles marktleider in de analoge modemmarkt willen worden; we kijken naar de lange termijn. We vinden het heel belangrijk nu naamsbekendheid te krijgen in de modemmarkt, om de link naar de volgende generatie makkelijker te kunnen maken.’

Verrassend
Paul Kouwen, commercial director van Xpert Data is het niet eens met Bernerts. Volgens hem loopt de levenscyclus van de 56 k modems bijna af. ‘De verkoop van analoge 56 k modems zakt weg.’ Xpert Data is als fabrikant en distributeur gespecialiseerd in netwerken voor datacommunicatie. Het bedrijf, dat in 1996 werd opgericht, leverde tot voor kort ook andere producten maar stopte daarmee door de mindere marktomstandigheden. Xpert Data benadert de telecom- en datacom-markt met haar eigen merk Twister en functioneert verder als distributeur van AVM en Buffalo.
Daar waar Paul Kouwen de verkopen van het traditionele modem ziet wegzakken, constateert hij ook de verassende wederopstanding van ISDN. ‘Lange tijd werd door de telco’s ISDN wat verwaarloosd in marketing- en reclamecampagnes. De aandacht ging vooral uit naar ADSL.’ Kouwen denkt dat de financiële situatie bij KPN ervoor zorgde dat ISDN weer in beeld kwam, want de provider propageert deze techniek inmiddels weer fors. ‘ADSL kost een provider in eerste instantie alleen maar geld, ongeveer 1000 euro per aansluiting, die via de abonnementskosten pas na een paar jaar worden terugverdiend. ISDN levert meteen geld op en is daardoor op dit moment interessanter.’ Daarbij komt dat voor ADSL nog lang geen landelijke dekking is bereikt. Gevolg van deze trend is dat Xpert Data een aantal nieuwe Twister ISDN-producten op de markt brengt.

Groei
Volgens Eric van Uden, sales manager bij AVM, groeit ISDN zelfs sneller dan ADSL. ‘Veel diensten zijn alleen maar beschikbaar via ISDN, daarom zit er zeker tot 2005 nog groei in die markt.’
Van Uden wijst net als Kouwen op een gebrek aan aandacht voor ISDN sinds de opkomst van ADSL. ‘Ook in de media heeft ISDN de laatste tijd weinig aandacht gekregen. Ik hoor collega’s vaak genoeg zeggen dat ISDN dood is en dat ze alleen nog maar ADSL-producten verkopen, maar ik merk daar nog helemaal niets van.’
Het paradepaard van AVM is BlueFritz, een wireless USB-modem dat vooral verkocht wordt in combinatie met BlueFritz AP-X, een router die gebruik maakt van de Bluetooth-technologie. Hoewel er alleen nog maar een Duitse versie van verkrijgbaar is, loopt de verkoop volgens Van Uden ook in Nederland goed. Klanten zijn vooral eindgebruikers en kleine bedrijven. Er wordt gedacht over een versie voor ADSL, maar het zal nog wel enige tijd duren voordat die op de markt komt.
Ook Twister omarmt Bluetooth. Dit merk komt in augustus op de markt met een ADSL-router die voorzien is van de draadloze techniek en die tot zeven gebruikers op één enkele verbinding toelaat. Xpert Data richt zich hierbij vooral op zakelijke gebruikers en de kapitaalkrachtige consument. De bedoeling is dat deze oplossing, die in Frankrijk werd ontwikkeld, later wordt uitgebreid met een WiFi-module.

Lees verder in CRN

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs