Opmerkelijke campagnes in de ict-wereld zijn er nauwelijks meer. Het Nieuwegeinse automatiseringsbedrijf Devoteam Mainland deed een poging. Zijn oud-directeur Mario Davidson trad in een wervingscampagne als stripfiguur op. Nadat directeur Coen Aalders is vertrokken, fungeert Davidson weer als interim-topman van dit bedrijf, dat onderdeel is van het Franse it-bedrijf Devoteam.
![]() | |
|
Via IBM kwam de detacheerder in 2000 in contact met de eveneens in 1995 opgerichte Franse automatiseerder Devoteam. Deze beursgenoteerde firma, vooral sterk in de telecomsector, streefde naar uitbreiding op het it-beheer-vlak in Europa en zocht onder meer een Nederlandse kandidaat. De Franse firma vond met name de Tivoli-kennis binnen Mainland Sequoia interessant. Begin 2001 nam het Parijse Devoteam het Nieuwegeinse bedrijf uiteindelijk over via de uitgifte van nieuwe aandelen en een bedrag van 10,5 miljoen euro in contanten.
Stripfiguur
Na de verkoop trok medeoprichter Wortel zich terug (Van der Maten was al eerder weggegaan). 2001 stond in het teken van de integratie, waarbij Davidson als cultuurmanager optrad. Hij besloot begin 2002 op te stappen als algemeen directeur van het inmiddels tot Devoteam Mainland omgedoopte bedrijf. Hij voelde zich toch meer ondernemer/verkoper dan een bestuurder die overlegstructuren moet opzetten voor de inmiddels tot 135 man uitgegroeide organisatie. Tijdens zijn afscheid tekende personeelslid Mark Graveland zijn directeur als stripfiguur. Esther Hufkens, P&O-functionaris, kwam vervolgens op het idee om Mario als mascotte te gebruiken in een imago/wervingscampagne. Daarin staat de ‘metamorfose’ van de voormalig directeur tot stripfiguur centraal. Op de website http://www.mynextstep.nl kunnen bezoekers vervolgens op een enigszins filosofische wijze nagaan wat hén bezielt en tevens kennis maken met Devoteam Mainland.
Voetbalcoach
Volgens Hufkens leverde de campagne een aantal leuke reacties op. Maar de ambitie om aan het eind van het jaar 170 medewerkers te hebben, is inmiddels teruggeschroefd tot 140.
![]() | |
|
Het Franse moederbedrijf publiceerde over 2001 bemoedigende cijfers: een omzet van 108,3 miljoen (een toename van 64% ten opzichte van 2000) en een winst van 8,5 miljoen euro (een stijging van 40%). Na aftrek van goodwill bleef een winst van 3,2 miljoen over. De omzetgroei heeft zich in 2002 doorgezet. Devoteam nam dit jaar de Franse bedrijven Siticom (telecomadvisering) en XP Conseil (ict-beveiliging) over. Er werken inmiddels 1750 medewerkers, verdeeld over acht landen.
Allez les bleus!
Wie Franse ict-firma’s moet opnoemen, die actief zijn in Nederland, zal voornamelijk met Bull (sinds jaar en dag aanwezig) en Cap Gemini (na de overname van Volmac in 1995) op de proppen komen. Vanaf 2000 blijkt dat ook andere Franse automatiseerders met een begerig oog naar de Nederlandse markt kijken. Dat leverde de volgende overnames op:
2000: GFI Informatique: Applicatie Support Nederland (ASN)
2001: Devoteam: Mainland Sequoia
2001: Atos: Origin
2001: Transiciel: UCC
Rik Sanders