Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Lotus gaat de slag om het MKB aan’

02 oktober 2002 - 12:243 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie

CRN sprak met Mark Latchford, vice-president Lotus EMEA sales van IBM. Wij vroegen hem naar de partnerstrategie van Lotus en waarom IBM de laatste tijd zo aan de weg timmert met haar softwareproducten.

Hoe lang werkt u bij Lotus?
Ik ben nu sinds zes maanden als vice-president Lotus EMEA sales verantwoordelijk voor de verkoop van Lotus-producten in Europa; voorheen was ik in Asia/Pacific gestationeerd.

Zijn er grote verschillen tussen die gebieden?
Er zijn vooral veel overeenkomsten. In Azië kunnen je zonder partnerstrategie niet aankomen, in Europa eigenlijk ook niet.

Want?
IBM deelt haar partners ruwweg in drie groepen in, te weten opportunity owners, opportunity identifiers en fulfillment. Opportunity owners zijn partners die de deal van begin tot eind doen, opportunity identifiers zijn partners die aangeven een zakelijke kans te zien maar het door IBM of Lotus laten doen en fulfillment is wat geheel door IBM wordt gedaan met fulfillment door het kanaal. Interessant is nu dat volgens recente cijfers in Europa bij 40 procent van alle Lotus-business een businesspartner de opportunity owner is. In Amerika is dat slechts 13 procent.

Toch maar 40 procent via het kanaal.
Nee, want ook de identifier- en fulfillment-business gaat deels via het kanaal. Alleen doen de opportunity owners het helemaal zelf, met een hoge toegevoegde waarde. Het feit dat er in Europa zo’n hoog percentage opportunity owners is, geeft het belang van het kanaal in deze regio aan.

Waarom bent u in Nederland?
Ik ben bezig met een tour om onze businesspartners duidelijk te maken wat de stand van zaken is wat betreft Lotus.

Want de vraag van de reseller blijft: kan ik met Lotus geld
verdienen?
Precies! Er zijn daarin een aantal belangrijke factoren. Marktaandeel bijvoorbeeld, maar vooral de groei van marktaandeel en hoeveel geld dat genereert. Een kleiner marktaandeel kan toch een hogere omzet en winst tot stand brengen, zeker als het snel groeit. Het marktaandeel van Lotus is groot, zo niet het grootste, en het groeit ook snel, volgens IDC. Dat is dus een belangrijke reden voor resellers om voor Lotus te kiezen. Een tweede factor is dat Lotus Domino een applicatieplatform is. Op Domino bestaan een slordige 14.000 applicaties die ook wederverkoopbaar zijn. Dat is dus een prachtige aanvulling op de business-propositie van de resellers. En de derde, meest lucratieve factor is het servicepakket dat een businesspartner om Lotus heen kan bouwen.

De eeuwige services…
Maar ze leveren wel geld op. Veel IT-organisaties willen het aantal mensen dat bij hen werkzaam is verkleinen, maar ze willen meer IT-services aan hun gebruikers bieden. Hoe doen ze dat dan? Door experts van buitenaf in te schakelen. Servicebedrijven zijn dus gegroeid de afgelopen vijf jaar.

Maar daar concurreren jullie weer mee met jullie eigen IBM Software Services for Lotus.
Daarom hebben we de ISSL-groep ook geherstructureerd en verkleind. Doelstelling van ISSL is het helpen van een klant, of beter nog van een businesspartner om de Lotus-business uit te bouwen. Ik zie liever onze eigen serviceorganisatie kleiner worden en de serviceorganisaties van onze partners groeien. Daar investeer ik ook in, mits die businesspartners ons niveau van services en kennis kunnen repliceren.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Financiële dienstverlening

    EU-landen akkoord over digitale euro

    Innovatie & Transformatie

    AcICT: DUO eindelijk op goede weg met systeem bekostiging

    Innovatie & Transformatie

    De nieuwste Computable 100 is verschenen!

    shutterstock_2669638113
    Innovatie & Transformatie

    Computable start traject Computable Awards 2026

    Innovatie & Transformatie

    Kort: AP slingert HAN op de bon, model van Fujitsu brengt mens en robot nader tot elkaar (en meer)

    Data & AI

    DutchStartup.ai wil ‘Dutch ai’ internationaal op de kaart zetten

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs