HP is nog bezig met het opslokken van concurrent Compaq, maar heeft al wel een rij strategische beslissingen genomen. Eén van de opvallendste was het aanhouden van de beide merknamen voor de pc-reeksen van het gecombineerde bedrijf. Deze beslissing is geprezen, mede omdat Compaq het met zakelijke desktops en pc-servers beter doet dan HP. Tegelijkertijd is het besluit flink bekritiseerd; de directie zou geen harde keuzes durven te maken en de uitstraling vertroebelen door twee merknamen te voeren.
Nu komt echter de strategische aap uit de mouw: HP wil het opnemen tegen ultragoedkope pc’s, zoals die van het Amerikaanse e-Machines, en doet dat met het merk Compaq. De computerfabrikant herziet nu de Compaq Presario desktoplijn, terwijl de HP Pavilion-reeks duurdere multimediamachines omvat. Vorige week zijn drie nieuwe Presario-modellen voor consumenten onthuld die, na kortingen voor- en achteraf (rebates), beginnen op een prijsniveau van 399 dollar.
E-Machines is heer en meester van de budget-pc’s onder de magische grens van vijfhonderd dollar. Krap twee jaar geleden lag die horde overigens op duizend dollar. Steeds meer pc-fabrikanten naderen de nieuwe psychologische grens, zeker nu de economische vooruitzichten aanhoudend slecht blijven. Dit geldt zeker voor de consumentenmarkt, waar het bestedingenniveau te wensen overlaat.
De pc-markt heeft nu nog wat meer te lijden doordat de normaliter gunstige periode waarin het nieuwe studiejaar start teleurstellend was. De hoop is vervolgens gevestigd op het kerstseizoen. Nagenoeg alle pc-leveranciers plannen dan ook dingen als prijsverlagingen, nieuwe goedkope modellen, kortingen voor aanverwante artikelen. Naast de vraag of dit het gewenste resultaat oplevert, is er de vraag of het HP lukt de merknaam Compaq te jongleren tussen de consumenten-budgetmarkt en de zakelijke markt. In die laatste is Compaq namelijk het voornaamste merk.
Jasper Bakker