De Brits-Nederlandse automatiseerder CMG ontslaat bij zijn vestiging in Amstelveen vijftien werknemers.
Opmerkelijk genoeg ziet het bedrijf daarbij af van het toepassen van de ontslagregels voor uitzendkrachten. Volgens directeur Rob van Grieken gaat het om individuele gevallen. Vakbond CNV stelt dat het bedrijf een collectief ontslag probeert te omzeilen.
De detacheerder vraagt de kantonrechter om een ontslagvergunning voor vijftien programmeurs werkzaam bij het kantoor in Amstelveen. De betreffende CMG’ers kregen eind september in individuele gesprekken hun ontslag aangezegd.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 18 oktober 2002.
En als het tij weer ten goede gaat keren? Gaat dit bedrijf met hart voor de mensen, degene weer aannemen die ze net hadden ontslagen?
Weet iemand trouwens welke functies er vooral uitvliegen? In groningen werd het nog aan de fysieke locatie geweten maar in Amstelveen kan je moeilijk zeggen dat je te ver van de klant af zit 😉 Zijn het hier de dure consultants of juist de programmeurs die weg moeten?
Ik vind het persoonlijk erg jammer dat er bij CMG mensen uitmoeten. Echter in de meeste gevallen is er geen werk meer voor ze, nu en in de toekomst, en om nu maanden op de bank te zitten is ook niet goed voor de betrokkenen. Ook binnen onze vestigingen heb ik signalen gekregen dat mensen hun ontslag aangezegd kregen. Maar om nu CMG meteen te bestempelen als een slecht bedrijf gaat mij te ver. Vergeet niet dat heel de IT-branche zeer moeilijke tijden doormaakt en dat het nu alleen maar op overleven aankomt. In dat licht bezien kan ik de aankomende fusie tussen CMG en Logica wel begrijpen. Want wat heb je er aan als CMG in de gevarenzone komt en (in het slechtse geval) uiteindelijk failliet gaat? Ook andere IT-bedrijven moeten mensen ontslaan. Wel heb ik van diverse kanten gehoord dat CMG zeer coulant omgaat met de betrokken ontslagen. En het ligt niet aan hun kennis en kunde, want het zijn verder zeer kundige medewerkers, alleen op dit moment en in de toekomst is er gewoon geen markt voor. Ik hoop overigens dat alle ontslagenen erin slagen om een nieuwe uitdaging te vinden, waarin ze beter aan hun trekken zullen komen dan maanden/jarenlang op de bank te zitten bij CMG. Waar een wil is is een weg……
Maar wat voor soort werk is er dan niet meer? Nu niet en in de toekomst? Ik denk dat een hele hoop mensen (ook niet CMG’ers) dat graag willen weten…
Ik begrijp de ophef echt niet. Ieder bedrijf (IT of niet) kent goede en slechte tijden en daar dienen de kosten worden aangepast aan de omzet. Dit gaat in elke bedrijfstak gepaard met ontslagen.Dat CMG er 15 van de 6000 man uitzet is niet schokkend (0,25 %). IBM heeft er 16000 man uit gezet (
/- 5%) is dat nu ook een slecht bedrijf, ABN neemt van 15% afscheid enz, enz, enz. Ik ben met Egbert eens. Maar wat zouden jullie doen als manager? Als er geen omzetverwachting is voor de bankzitters? Een ballenbak van Ikea kopen?
Oh ik begrijp het maar al te goed vanuit het bedrijfsoogpunt gezien. En op zich zijn die 15 ook maar een miniem gedeelte, ware het niet dat het niet alleen deze 15 zijn… In groningen moesten er ook al 115 of zo uit en her en der zijn er al veel mensen semi-verplicht gaan solliciteren. Bij elkaar dus toch een niet zo minieme hoeveelheid.
Blijft echter de vraag ‘wie’ er geloosd worden… de bankzitters natuurlijk maar ik wil graag weten wat hun specialismen zijn waar CMG dus geen brood meer in ziet…
Misschien moet je het eens bij Pink vragen. Daar zijn er al 700 uit en gaan er nog eens 350. CMG is op dit moment nog het ICT bedrijf met de minste ontslagen. Richt je eens op de “echte probleemgevallen”!!
Egbert denkt dat alleen de gefrustreerde consultants hun verhaal hier kwijt willen. Ik vraag me af wat hij doet om zijn baan te behouden. Waarschijnlijk zit hij heel dicht bij het management of hij leest nog veel sprookjes
Inderdaad vallen de ontslagen nog mee bij CMG, vergeet echter niet dat er allerlei beloftes zijn gedaan inzake toekomst en carriere.
De afgelopen jaren heeft CMG gewoon veel te veel mensen in dienst genomen. En het gaat nu niet alleen om de dure consultants die eruit moeten. Er zijn gewoon te wenig aanvragen voor te veel mensen en dat moet opgelost worden hoe wrang het voor de betrokkenen ook is.
Een nieuwe baan in de ICT vinden zal immers moeilijk worden
“CMG is op dit moment nog het ICT bedrijf met de minste ontslagen”
Complete onzin! bijv. wel een van Atos Origin gehoord? de grootste in NL
“Het is jammer dat zij hun eigen onkunde op CMG afschuiven, uit ervaring kan ik zeggen dat CMG een prima werkgever is met hart voor de mensen… ”
mooi dat jij bij een goedlopende CMG vestiging zit met goed management, maar doe die oogkleppen eens af. ga eens in groningen, eindhoven of arnhem kijken! ZEER slecht management, dat medewerkers bepaald niet goed behandeld, ooit was cmg een goed bedrijf of voor te werken met dito reputatie, die tijd is over. Al merken consultants op goedlopende vestigingen in Den Haag of Rotterdam daar (nog) weinig van.
CMG ken ik niet als werkgever, maar van een paar CMG-ers weet ik dat de werknemers niet goed worden behandeld, slechte communicatie naar iedereen toe, veel onduidelijkheid, geen open en eerlijke discussies binnen CMG zijn aan de orde. Gezien mijn eigen werkgever weet ik dat er bij ons ook waarschijnlijk ontslagen gaan vallen, door de verkoop zijn wij opeens een beursgenoteerd bedrijf. Maar wij kennen wel goede communicatie en open discussies met alle collega’s, dus niet allen consultants maar ook met directeuren. Wij mogen geen mensen aannemen, maar veel mensen worden overgeplaatst naar onze afdeling. Wij worden steeds op de hoogte gehouden van de proceudres, in welke fase zitten we nu? Wanneer is er definitef een besluit genomen enzovoorts. Het oneerlijke van CMG is, dat er heel veel onduidelijkheid bestaat over het hoe en wat binnen de organisatie ( ben ik niet gewend). Gezien de makrtsituatie moeten er wel mensen uit, maar het probleem van CMG is, ze durven dat niet openlijk uit te spreken en wat de ex-CMG-er zei: Het huidige management heeft het bedrijf geheel naar de kl**te geholpen. Het management heeft in een slechte marktsituatie verkeerde, beter gezegd mega blunders gemaakt en het eprsoneel van CMG ziet de gevolgen en merkt de gevolgen. Misschien een goede tip naar het management toe: neem ontslag en zet een geheel nieuw management op poten, mensen die aan de werknemers denken, dus people-managers!