Microsofts crm-software komt pas in de tweede helft van dit jaar op de Europese markt. De Amerikaanse uitvoering is na uitstel nu toch klaar. De programmatuur zou eigenlijk eind vorig jaar uitkomen, maar de ontwikkeling liep uit.
Het pakket, Microsoft CRM (customer relation management), is nu verkrijgbaar in de Verenigde Staten en Canada, maar mag daarbuiten niet worden verkocht. Gelokaliseerde versies voor Europa, het Midden-Oosten, Oceanië en Latijns-Amerika komen pas in de tweede helft van dit jaar uit, meldt de leverancier op zijn website.
Begin deze maand was de verwachting nog dat de internationale uitvoering in het tweede of derde kwartaal op de markt zou komen. Dit na enkele maanden uitstel van het crm-pakket op zich. De verklaring van het concern voor het uitstel luidt dat het zijn bedrijfssoftware niet wil afraffelen en dus toetst aan eigen hoge kwaliteitseisen.
Azen op mkb
Het concern kondigde in februari vorig jaar aan dat het met een crm-product zou komen. De Windows-leverancier zet zijn eerste stap in de crm-markt met software die werkt als zowel zelfstandig product als overkoepelende laag voor de erp- en crm-software van de overgenomen leveranciers Great Plains en Navision.
De eerste, een Amerikaanse onderneming, is groot in zijn mkb-thuismarkt. De tweede, een Deens bedrijf, is vooral in het Europese mkb bekend. De twee zijn ondergebracht in Microsofts nieuwe Business Solutions-divisie.
De softwarereus bestempelt zijn relatiebeheerpakket als simpeler en gebruiksvriendelijker dan de omvangrijke crm-pakketten van leveranciers als SAP, Siebel, Onyx en Epiphany. Die bedrijven zitten meer aan de bovenkant van de markt, maar azen ook op de omvangrijke mkb-markt.
Het pakket is bedoeld voor ondernemingen met vijftig tot vijfhonderd werknemers. De Windows-leverancier wil binnen vijf jaar eenderde van de crm-markt in handen hebben. Volgens analisten zijn aangepaste uitvoeringen, voor regio’s en landen, daarvoor cruciaal.
Jasper Bakker