Dell heeft zijn tweede contract met IBM, voor de levering van pc-componenten, ook verbroken. De directe pc-leverancier zegde eerder al het contract voor IBM-dienstverlening op.
Dat contract, afgesloten in september 1999, is eind 2001 door beide partijen opgezegd. Het had een geschatte waarde van zes miljard dollar en een aanvankelijk geplande looptijd van zeven jaar (https://www.computable.nl/artikels/buitlan9/i39jb9wt.htm). In mei 2002 heeft Dell voor de Amerikaanse markt nog een nieuw, beperkter dienstencontract gesloten met IBM’s dienstentak Global Services.
Reden voor de opzegging van de wereldwijde overeenkomst was de voor beide partijen tegenvallende omzet uit en omvang van de diensten. Dit vanwege de economische malaise die de ict-sector hard raakt. Dell vertrouwt voor de dienstverlening verder nog op Unisys en Getronics. Die twee hebben echter geen grote groei in diensten aan Dell-klanten gerealiseerd met het wegvallen van IBM (https://www.computable.nl/artikels/archief2/d41jb2ty.htm).
Nu schrapt Dell ook het reeds in maart 1999 getekende contract (https://www.computable.nl/artikels/archief9/d10jb9ct.htm) voor de levering van componenten, waaronder chips, harde schijven en platte schermen. Die overeenkomst had een geschatte waarde van zestien miljard dollar en moest eveneens zeven jaar meegaan. Ook dit contract is nu opgezegd.
De reden hiervoor is het feit dat IBM veel van de te leveren componenten niet meer zelf produceert. Zo heeft het computerconcern zijn schijvendivisie in april 2002 overgedaan aan Hitachi ((https://www.computable.nl/artikels/archief2/d17br2tx.htm). Dit gebeurde middels een joint venture waarin de Japanse partner echter een meerderheidsbelang heeft van 70 procent. Bovendien heeft Hitachi al laten weten IBM’s resterende belang de komende jaren over te nemen.