Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

De juiste prijs

29 mei 2003 - 22:00OpinieGovernance & Privacy
José Delameilleure
José Delameilleure

Het zou een kwisvraag kunnen zijn: hoe bepaal je als softwareleverancier de juiste prijs voor de systemen of pakketten die je ontwikkelde? Het winnende antwoord luidt: de hoogst mogelijke die een klant ervoor wil betalen.

Toen Microsoft vorig jaar zijn nieuwe prijsstrategie onthulde, ging meteen een storm van protest op. Onderzoeksbureau Gartner berekende dat de zakelijke klanten van dit concern voortaan 33 tot 107 procent meer zouden betalen voor hun software. Eigenlijk was er niets nieuws onder de zon. Ook databaseleveranciers hadden er al jaren een handje van hun prijsstrategie te veranderen voor hun eigen maximale profijt. Waren er in een transactionele omgeving veel gebruikers? Fijn zo, dan betaalde je een afkoopsom per gelijktijdige gebruiker. Werd de database gebruikt voor een gegevenspakhuis met weinig gebruikers maar veel verwerkingskracht? Even fijn, want dan worden de prijzen lekker gekoppeld aan de aard van de processoren. Al die tijd bleven de leveranciers zeer hypocriet over het motief: hun eigen winstbejag.
Daarom vonden we het verfrissend vorige week Amnon Landan te ontmoeten, de ceo van Mercury Interactive. Vorig jaar schakelde dat bedrijf geruisloos over op een model waarbij het zijn software niet langer verkoopt voor gebruik voor onbepaalde tijd, maar het de programmatuur voor korte periodes verhuurd. De firma pakte dat bijzonder slim aan: het verhuren gaat alleen op voor nieuwe productlijnen en nieuwe klanten. Bovendien wordt de software voor korte periodes verhuurd, zodat de klant de druk op het bedrijf groot genoeg kan houden. Binnen een jaar of zo mag de leverancier immers om een hernieuwing van het contract komen vragen. Op kousenvoeten slaagde Mercury er zo in afgelopen kwartaal 40 procent van zijn contracten op deze basis af te sluiten.
"Of course they pay more," zegt de man verontwaardigd wanneer we hem vragen naar het doel van de nieuwe prijzenpolitiek. Af en toe wekt eerlijkheid verwondering op.< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelSecurity & Awareness

    Phishingtrend: oplichters zetten correcte boekingsgegevens in

    AchtergrondGovernance & Privacy

    Dawnguard belooft volautomatische securitycloudarchitectuur

    OpinieData & AI

    Is Amerikaanse ai straks nog bruikbaar?

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitale soevereiniteit: hype of noodzaak?

    Systeemfalen
    ActueelSecurity & Awareness

    NCTV brengt vier belangrijke dreigingen in kaart

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Odin Groep blijft groeien, pdf’s meest gebruikt voor merkimitatie (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs