Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Epson haalt uit naar de Consumentenbond

08 juli 2003 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De beschuldigingen die de Consumentenbond uit richting Epson raken kant nog wal vindt de printerproducent. Het bedrijf overweegt zelfs juridische stappen tegen de bond te ondernemen.

De Cosumentenbond beticht Epson in feite van malafide praktijken. Gisteren besteedden veel dagbladen, een aantal vakbladen en zelf televisie aandacht aan het persbericht van de bond die adviseerde om Epson te boycotten.
 
De printerfabrikant zou willens en wetens het gebruik van inktcartridges uiterst oneconomisch maken. Uit testen was gebleken dat computers aangeven dat de cartridge in de printer leeg is terwijl er weldegelijk nog (rest)inkt in zit. Zoveel zelfs dat in een aantal gevallen tot 100 pagina’s meer geprint kan worden. Boosdoener is een chip in de cartridge die het aantal gemaakte prints registreert en bij een vastgestelde hoeveelheid uitdraaien ‘leeg’ aangeeft.
 
Epson is het met de aantijging dat het dit expres doet om geldelijk gewin niet eens. In een officiële reactie geeft het bedrijf een verklaring voor de rest-inkt.
 
Epson-printers werken met piezo-technologie. Dit betekent dat de printers zijn voorzien van een vaste printkop, die niet in de inktcartridge is opgenomen. Naast vele voordelen heeft de piezo-techniek ook een nadeel. Als er in de printkop luchtbelletjes komen raakt deze onherstelbaar beschadigd. Vandaar dat er altijd sprake moet zijn van restinkt, omdat anders de hele printer bij het grof vuil kan worden gezet.
 
Het feit dat er vóór alle inkt op is een signaal wordt afgegeven dat de cartridge leeg is beschouwt Epson als een soort zelfbescherming. Deze wordt al tien jaar toegepast. Sinds twee jaar maakt men daarvoor gebruik van een speciaal ontwikkelde chip in de cartridges, die, naar het bedrijf zegt, op verzoek van gebruikers is ontwikkeld. De chip registreert het printgebruik en kan zelfs aangeven of er voldoende printmogelijkheden zijn om een bepaald document af te drukken.
 
Verder wijst Epson erop dat door de gebruikte piëzo-technologie het een van de weinige printerleveranciers is waarvoor een uitgebreid assortiment cartridges van derden verkrijgbaar is en het de gebruiker dus niet bindt aan het eigen merk.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Megafoon
    ActueelData & AI

    Consumentenbond start meldpunt data-discriminatie

    5 reacties op “Epson haalt uit naar de Consumentenbond”

    1. Peter schreef:
      9 juli 2003 om 15:37

      wat een onzin over het onherstelbaar beschadigen van de printkop. Ik heb een photo 750 van epson en als die aangeeft dat de cartridge leeg is dan kan ik nog een tijdje doorprinten totdat 1 van de kleuren het niet meer doet (even de cartridge eruit halen tijdens het ‘vernieuwen’ en dezelfde er weer in stoppen). Dit doe ik al twee jaar en heb zo’n 50 cartridges op deze manier gebruikt. Dan zou mijn printer dus nu allang kapot moeten zijn maar hij print er nog altijd vrolijk op los.

      Login om te reageren
    2. peter schreef:
      9 juli 2003 om 15:48

      op ebay kun je cartridges zonder chips en verwijdersetjes voor de chips kopen zodat je ze kunt overzetten en resetten. Daar hebben ze allang in de gaten dat er iets niet klopt aan het verhaal.
      de cartridges zijn daar veel goedkoper.

      Login om te reageren
    3. Cornelis schreef:
      9 juli 2003 om 18:44

      Alle zogenaamde merkprinters maken gebruik van bedriegelijke reclame en berichten.
      Ook Hp weet er van me te praten. Laat u niet bedriegen door ingebouwde mededelingen over de inkt patronen. Men kan ook inktflesje bestellen om 6x bij te vullen voor 40 Euro.
      Koopt u 6 x een nieuwe cartridge, dan bent u 6x (40-70) euro kwijt. tel uit je verlies van meer dan 200 euro of
      200 x2.2 = 440 gulden
      Ook kan men hergevulde cardridges kopen met het verzoek het oude patoon op te sturen voor een goed doel, vergeet dat maar, want dat is voor nog meer winst bij hervullen.
      Wel wordt de inkt bij een Epson printer voorheen bij het doorblazen gedumpt in een inktkussen van de printer zelf, een reusachtige niet zichtbare vervuiling van niet gebruikte inkt.
      Wanneer u veel zwart/wit print voor brieven is een laserprinter veel voordeliger.
      Het is net als bij auto’s, ze zijn goedkoop bij aanschaf, maar voor nieuwe onderdelen moet je met goud betalen.
      Dus wees alert en kijk verder op de websites en laat u goed informeren, om niet in de bijstand terecht te komen.

      Login om te reageren
    4. Twan schreef:
      10 juli 2003 om 06:15

      Er zijn idd veel vervangers voor de originele inktpatronen maar van mijn vorige baan bij een computerwinkel weet ik nog dat je dan geen garantie hebt. Of epson daar nu anders in is weet ik niet maar al was de printer een paar maanden oud en zat er geen origineel inktpatroon in, dan verviel meteen de garantie en kreeg de klant een torenhoge rekening. De prijzen van arbeidsloon en een nieuwe printkop (die altijd vervangen werd…) waren hoger dan een nieuwe printer……

      Login om te reageren
    5. Boycot alle inktjets schreef:
      10 juli 2003 om 07:01

      Epson vertelt natuurlijk de waarheid, EPSON wil helemaal geen winst maken en heeft ook geen aandeelhouders. Nu even serieus, ik heb Epsons and andere inkjets weliswaar groot formaat geserviced en wij vulde de inkt zelf aan, ook hebben wij een systeem ontwikkeld met liter bussen inkt en nooit een probleem gehad.Uiteraard gaat de inktkop een keer stuk maar dat was pas na gemiddeld 10 liter. Het zijn dezelfde piezo’s als in de kleinere printers dus dat maakt niet uit. Het is verder heel simpel de printers worden onder kostprijs verkocht en dan moet het geld worden verdiend op de supplies. Dit doen alle inktjet printer leveranciers, zowel HP als Canon. Gelukkig worden de lasers steeds goedkoper, wel iest duurder in aancshaf maar in als je kijkt naar de kosten over 3 tot 5 jaar ben je wel goedkoper uit (moet je je printer natuurlijk wel regelmatig gebruiken)

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs