Tot voor kort zaten bij OZ Zorgverzekeringen twintig mensen de hele dag niet-betaalbare ziekenhuisdeclaraties uit te pluizen. Nu het Vecozo-portaal direct retourinformatie geeft, kunnen en moeten ziekenhuizen zelf hun declaraties controleren. Daarvoor moeten zij weliswaar extra inspanningen doen, maar krijgen zij ook eerder hun geld.
OZ en CZ, later gevolgd door de derde zuidelijke verzekeraar VGZ, hebben in 2000 gezamenlijk een eerste extranetwerk opgezet. Daarmee konden zorgverleners hun declaraties elektronisch indienen. Een groot deel daarvan kon echter niet direct worden uitbetaald, omdat de gegevens fouten bevatten of onvolledig waren. Met name de ziekenhuizen, de belangrijkste gebruikers van dit systeem, leverden enorme hoeveelheden declaratierecords aan waarvan soms de helft niet klopte. Alleen al bij OZ waren twintig mensen continu bezig om de ‘print-outs’ van die uitval te analyseren en in orde te maken, elke maand opnieuw. Een ziekenhuis moest hierdoor vaak lang op zijn uitbetalingen wachten en kon zodoende zelfs in liquiditeitsproblemen komen.
Begin vorig jaar hebben OZ, CZ en VGZ gezamenlijk Vecozo (Veilige internetcommunicatie in de zorg) opgericht. Het jaar daarvoor was al een eerste pilot met een handvol ziekenhuizen succesvol afgesloten. Deze ziekenhuizen kunnen hun declaraties voor de aangesloten verzekeraars kwijt in een elektronische postbus. Vanaf begin dit jaar krijgen de ziekenhuizen binnen twee dagen retourinformatie terug, zodat zij zelf de onjuiste of onvolledige records in orde kunnen maken. Met deze nieuwe aanpak heeft OZ het aantal mensen dat zich bezighoudt met die ziekenhuisdeclaraties kunnen terugbrengen van twintig naar vijf.
Hindernissen
Het bij elkaar brengen van zorgverzekeraars en ziekenhuizen is nog een relatief eenvoudige klus. In Nederland hebben we ongeveer honderd ziekenhuizen en 35 verzekeraars, waarvan zeventien grote. Tellen we alle zorgverleners bij elkaar op, dan komen we op veertigduizend. Ziekenhuizen hebben zelf voldoende expertise en middelen om hun internetverbindingen te beveiligen, maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld huisartsen, tandartsen en andere kleinere zorgverleners. Voor alle overkoepelende organen was dat de belangrijkste reden om n�et mee te doen met het Vecozo-initiatief. Het totale aantal aangesloten zorgverleners is op dit moment dan ook nog beperkt tot de tweeduizend die wél zelf hun beveiliging kunnen regelen.
Vanaf dit najaar biedt Vecozo met ‘Vecozo-connect’ echter beveiligde toegang tot een besloten netwerk. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van het Mxflex-telewerknetwerk van KPN. Gebruikers kunnen via een beveiligde gateway bovendien het internet op. Volgens Han Tanis – directeur financiën en ict bij OZ en voor anderhalve dag in de week als ‘business developer’ verhuurd aan Vecozo – zal ‘Vecozo-connect’ een klapper worden. Hij verwacht namelijk dat hiermee aan het grootste bezwaar van de zorgverleners tegemoet is gekomen.
Eigen risico
Ook aan het overkomen van een andere belangrijke hindernis, de inning van het eigen risico, wordt gewerkt. Op dit moment stuurt een tandarts zijn rekening van bijvoorbeeld 100 euro naar een particulier verzekerde. Deze betaalt die rekening zelf en ontvangt na overleg van de nota bijvoorbeeld 80 euro van zijn zorgverzekeraar. Straks zal de verzekeraar de tandarts meteen 80 euro betalen en uit naam van de tandarts een rekening voor het eigen risico van 20 euro direct naar de cliënt versturen. De incasso van al die rekeningen kan op die manier aan een derde partij worden uitbesteed.
De voordelen van dit alles zijn evident. De zorgverlener krijgt direct zijn geld, heeft minder administratieve rompslomp en een lager debiteurenrisico. De cliënt hoeft geen nota’s meer voor te schieten en de verzekeraars hoeven geen papieren nota’s meer te verwerken. Dat laatste is voor de verzekeraars al voldoende om de kosten van de hele Vecozo-infrastructuur eruit te halen.
Daarom bieden zij ook de toegang tot ‘Vecozo-connect’ gratis aan de zorgverleners aan. Als zorgverleners hun declaraties elektronisch aanleveren, komen die uitgaven terug door efficiencyverbeteringen in de backoffice van de verzekeraars. Volgens Tanis gaat het op dit moment om een half miljoen euro aan investeringen en minder dan anderhalf miljoen per jaar aan kosten.
Inmiddels hebben diverse andere verzekeraars zich bij Vecozo aangesloten en wordt tweederde van de markt door dit initiatief afgedekt. De overige verzekeraars, maar ook VGZ dat voorlopig nog al zijn opties open wil houden, maken gebruik van de diensten van Infomedics, opgericht door de voormalig secretaris-generaal van Economische Zaken, Sweder van Wijnbergen. Daarnaast zijn er nog twee partijen, samen goed voor ongeveer 800 duizend verzekerden, die (nog) nergens bij zijn aangesloten.
Webdiensten en pki
Het Vecozo-portaal biedt een centrale ingang naar de verschillende systemen van de afzonderlijke verzekeraars. Alles wordt aan elkaar geknoopt met webdiensten. Zorgverleners kunnen hun eigen informatiesystemen direct koppelen aan het Vecozo-portaal, via een aantal door Trits Automatisering geleverde libraries. Op die manier worden de berichten volgens de medische HL7-standaard in XML en soap-formaat naar het Vecozo-portaal gestuurd. Omdat de eigen Vecozo-standaarden veel rijker zijn dan bijvoorbeeld de recente cov-XML-standaard (‘controle op verzekering’) van Vektis, verwacht Tanis dat de Vecozo-protocollen te zijner tijd wel door Vektis worden overgenomen.
Voor de authenticatie krijgen zorgverleners een certificaat uitgereikt. In eerste instantie ging Vecozo voor de pki-infrastructuur van Verisign in zee met Pinkroccade. Toen na de eerste pilots de ‘light-versie’ moest worden opgewaardeerd, was KPN inmiddels door de ergste fase van zijn crisis heen. Dat bedrijf bleek toen niet alleen aanzienlijk goedkoper, maar had ook nog eens flink wat expertise op dit gebied in huis.
Bij Vecozo denkt men inmiddels hard na over het transport van medisch-inhoudelijke berichten, bijvoorbeeld van apothekersrecepten. En op termijn misschien zelfs van elektronische patiëntendossiers.< BR>