Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Handhaving nieuwe spam-wet volstrekt onduidelijk

21 augustus 2003 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable/Emerce
Redactie Computable/Emerce

De richtlijn tegen spam, die op 31 oktober ingaat, stelt dat niemand ongevraagde commerciële e-mail mag versturen. Nederland neemt deze richtlijn op in de herziene Telecommunicatiewet.

Actiegroepen, belangenverenigingen en brancheorganisaties wijzen op de onduidelijkheid in het wetsvoorstel over de handhaving van de nieuwe regels. Onder meer over deze kwestie wordt op 28 augustus een hoorzitting gehouden in de vaste kamercommissie voor Economische Zaken.
 
De Opta en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zijn aangewezen als toezichthouder op de herziene Telecommunicatiewet. Beide toezichthouders zouden hieromtrent afspraken moeten maken. Sjoera Nas, woordvoerder van de digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom stelt dat er één centrale toezichthouder aangewezen moet worden, die niet alleen klachten registreert en voorlichting geeft, maar ook actie kan ondernemen. "Belangrijk is ook dat er samenwerking met andere handhavers in Europa gezocht wordt, zodat internationaal opgetreden kan worden tegen spam. Een Nederlander die spam uit Frankrijk ontvangt, moet dat in Nederland kunnen melden."
 
Nas merkt op dat het Nederlandse wetsvoorstel impliciet uitgaat van zelfregulering van de branche, omdat niet expliciet is aangegeven hoe de regels gehandhaafd zullen worden. Maar zelfregulering werkt volgens Nas niet in het geval van spam. "Zelfregulering werkt alleen als er een kenbaar aantal leden is in een branche. Dat is bij spam niet het geval, omdat iedereen met een internetverbinding kan spammen."
 
Diverse brancheorganisaties willen de handhaving juist wel via zelfregulering oplossen. Zo zegt ECP.nl, een platform voor zakelijk internet, bij monde van woordvoerder Marjolijn Duringk dat er een code voor zelfregulering moet komen. De ECP stuurt er verder op aan dat consumenten klachten kunnen indienen bij de Reclame Code Commissie.

Meer over

E-mailmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Ministerraad steunt verbod ongevraagde bedrijfsspam

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs