Bij EDS in Nederland verdwijnen 200 tot 300 banen. Dat is zo’n 10 tot 15 procent van het totaal aantal werknemers (2068). Op 1 januari 2004 begint de herstructurering.
Volgens algemeen directeur EDS Nederland Coks Stoffer hoort de reorganisatie bij een wereldwijde operatie, waarbij EDS zijn dienstenaanbod op een gestandaardiseerde manier wil organiseren. De automatiseerder richt expertisecentra op waarin het taken en functies bundelt. Deze centra worden vervolgens verdeeld over de landen waar EDS actief is.
Zo verliest de Nederlandse vestiging de monitortaken, die naar Spanje worden overgeheveld. Tevens vindt er binnen de mainframe-omgeving een consolidatie plaats. Stoffer zegt overigens dat het rekencentrum in Spijkenisse niet dicht gaat. Hij meldt verder dat in Nederland expertisecentra komen op het gebied van gedistribueerde systemen (met name Windows NT), het AS/400-platform en lan-beheer.
Met de reorganisatie tracht EDS de kosten te verlagen en de beschikbare kennis beter te benutten. "Klanten begrijpen dat we door het creëeren van volume en het herinzetten van expertise op de kosten kunnen besparen. Het maakt hen niet meer uit of een systeem in eigen land of elders wordt bewaakt, zolang ze maar kunnen inhaken op internationale kennis en ervaring", aldus Stoffer.
De vakbonden reageren teleurgesteld. "Wij hadden gehoopt dat het ABN Amro-contract EDS in Nederland zou behoeden voor een verdere afslanking", zegt Jan Paul Veenhuizen, bestuurder bij FNV Bondgenoten. Hij noemt het schrijnend dat zelfs overgenomen ABN Amro-medewerkers door de operatie getroffen kunnen worden.
EDS overlegt nog met de ondernemingsraad en bonden over hoe de organisatiewijziging het beste zijn beslag kan krijgen. Ook zal er een sociaal plan worden opgesteld. Naar verwachting zal de sanering in de loop van 2004 worden afgerond.
Dat de ABN-AMRO deal EDS had moeten redden lijkt me sterk, aangezien de ABN-AMRO contractueel vast had laten leggen dat de maintenance van de AS/400 applicaties voor de buitenlandse kantoren overgebracht moesten worden naar een “Best-shore” land. Deze best-shore activiteit zorgt er alleen maar voor dat er een behoorlijke hoeveelheid werk in Nederland verdwijnt terwijl er wel een behoorlijke club ex-ABNers bij gekomen is.
De groep die hier het meest de dupe van is,is de groep van niet it-specialisten
die via de abn amro overgegaan zijn naar eds en daarbij al de meeste moeite hadden
om niet na 3/4 maanden al verwijderd te worden.Gelukkig was deze groep waar eds
duidelijk mee in ze mag zit toen nog beschermd door de onderlingen afspraken tussen allepartijen
mbt terugkeergarantie maar nu zullen hier ook de klappen gaan vallen.
De medegedeelde aantallen zijn dat 40-45 medewerkers van oud abn amro medewerkers worden
ontslagen en in totaal bij eds zouden dat er 110 zijn.
Het is spijtig dat constructies zoals EDS die maakt met grote bedrijven nog steeds ongestraft kunnen plaatsvinden. 10 jaar geleden, toek ik nog werkzaam was bij EDS, ging het niet anders. Door alle outsourcing deals zit er een hoop vet bij EDS en daar worden de werknemers van overgenomen IT-centra altijd de dupe van. EDS wint zijn deals niet door goed rentmeesterschap maar door het “kopen” van contracten. De juridische afdeling van EDS zal inmiddels wel in omvang sterk zijn gegroeid.
Is het wel eens anders geweest….
EDS neemt een groot bedrijf INCLUSIEF medewerkers over, vervolgens is er een overschot aan personeel en dan worden de ‘vaste’ EDS medewerkers ontslagen!
Dit spelletje wordt al jaren gespeeld en niemand die er iets aan doet.
Ha,
Drie jaar geleden was het hetzelfde geintje. Ik ben toen de laan uitgestuurd vanwege reorganisaties. Er verdwenen toen zo’n 1500 man, en ruim 4500 wereldweid.
Ik vraag me af waar EDS mee bezig is. Zo gaat het uiteraard niet echt de goede kant op 😀
Bij EDS is het altijd van hetzelfde.
Ik werk Mechelen en daar is het al niet veel beter. De helpdesk is hier al voor een groot deel verdwenen naar het buitenland…. De schuld van de regering hoor je dan?! Te hoge lasten enz. Tegen het eind van het jaar gaat De Lan support voor EDS intern volledig verdwijnen in Mechelen. Dat betekend dat 45000 mensen die vroeger support kregen in 7 verschillende talen nu enkel nog zullen kunnen kiezen uit 2 talen…. Besparingen noemen ze dat, maar ik noem dat goed gek!
Het probleem van EDS is dan ook dat bij iedere outsource-deal het niet de slechtsten zijn die eieren voor hun geld kiezen.
Wat EDS sussesvolle deals noemt bestaat enkel en alleen uit het insourcen van een IT-afdeling. Een paar jaar later staat EDS aan de zijlijn en gaat de klant met andere leveranciers in zee of besluit zelfs weer te insourcen (!!)
En ik heb wel een vermoeden waardoor dit veroorzaakt word ….
Helaas maar waar …
Peter heeft ongelijk.
Er verdwijnen er 110 bij GOSD (waar ex-abnamro personeel onder valt) en 250 bij solution centre.
Over abn-amro is niks gezegd, alleen dat hij ‘zero impact’ niet kon uitsluiten.
Door last-in first-out wordt al het jonge talent, de linux kenners en enthousiaste harde werkers nu bedreigd, terwijl vastgeroeste 40’ers die al 20 jaar bij ‘de bank’ zaten gewoon kunnen blijven zitten, zelfs al sluit hun kennis nauwelijks aan op wat EDS nodig heeft.
Het is een kwalijke zaak dat het instromen van 600 ex-abn amro mensen als gevolg heeft dat de ‘echte’ eds’ers weg moeten. Iedereen weet dat de meeste ex-abn amro mensen negatief zijn over EDS, de telefoon nog steeds aannemen met ‘ABN-Amro, met xxx’ en alleen blijven zitten zodat ze over 2 jaar terug kunnen naar hun bank.
En ook Peter heeft ongelijk.
De ex ABN AMRO medewerkers werken zowel bij GOSD als bij solution centres. Zij hebben NIET gevraagd om EDS’r te worden. Nu zijn die ex ABN AMRO medewerkers zeer verheugd met de deal tussen ABN AMRO en EDS (NOT).
1 Een directe achteruitgang in arbeidsvoorwaarden
2 Na een half jaar direct de volgende reorganisatie in
3 60% (binnen 1 jaar, daarna fase twee en drie) van de IT werkzaamheden worden naar India overgeplaatst, waardoor ook wij ‘boventallig’ worden
4 en last but not leats, EDS weet zelf niet wat ze met deze medewerkers gaan doen.
Peter, jouw probleem is duidelijk. Alleen daar kunnen de ex ABN AMRO medewerkers niets aan doen. Management EDS is daar verantwoordelijk voor. Ook is het voor ons lastig om EDS’r te worden als hier nagenoeg geen EDS van voor 1 maart rondlopen (en die ons blijbaar niet als volwaardig EDS’r zien ook).