Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Generiek modelleren

18 september 2003 - 22:003 minuten leestijdOpinieData & AI
Rick van der Lans
Rick van der Lans

De meeste ict’ers hebben het wel eens gedaan: gegevens modelleren. De één werkt nog op de klassieke manier en gebruikt entiteiten, relaties en attributen om de gewenste gegevens in een model vast te leggen, de ander is modern bezig en gebruikt de klasse-diagrammen van UML.

Ondanks de verschillende modelleringtechnieken hanteren ze dezelfde aanpak. Ze creëren een model dat precies de informatiebehoeften van de gebruikers weergeeft. Niet meer en niet minder. Het is alsof er een maatpak gemaakt wordt. Als de informatiebehoeften op bijvoorbeeld een videotheek betrekking hebben, zullen er concepten als ‘videoband’, ‘videotheeklid’ en ‘verhuur’ in het model te zien zijn.
Als de analist zijn werk goed doet, zal hij tevens allerlei integriteitregels aan het model toevoegen. Dit zijn in feite de spelregels waar alle gegevens aan moeten voldoen. Elk lid mag bijvoorbeeld maximaal tien videobanden op een bepaald moment huren.
Van deze modellen worden vervolgens databasestructuren afgeleid. Die zijn bepalend voor de applicatiestructuur en zelfs, gedeeltelijk, voor de gebruikersinterface. Kortom, het modelleren van de gegevens moet zeer zorgvuldig gebeuren.
Als, na oplevering van het systeem, de informatiebehoeften wijzigen, heeft dat grote consequenties. Zelfs een kleine, ogenschijnlijk onschuldige wijziging kan grote effecten hebben. Als de informatiebehoeften veranderen, moeten de database- en de applicatiestructuur vaak aangepast worden. Waarschijnlijk moeten ook de schermen een revisie ondergaan. Dit kost geld en tijd.
Met één wijziging per jaar is te leven, maar de tendens in de praktijk is dat er steeds meer veranderende informatiebehoeften zijn. Dit heeft alles te maken met de veranderingen in de bedrijfsvoering. Denk hierbij aan fusies, markten die sneller veranderen en producten die steeds meer gepersonaliseerd moeten worden.
Is dan de klassieke manier van modelleren nog geschikt? Is een maatpak wel ideaal? Een antwoord op deze snel veranderende informatiebehoeften is het generiek modelleren. In plaats van een passend model wordt een abstracter model gecreëerd. Dit model dekt zowel de huidige als vele toekomstige, nog onbekende informatiebehoeften. Hoeveel toekomstige behoeften het model dekt hangt af van de mate van abstractie die toegepast is.
Heel voorzichtig zien we bepaalde bedrijven en personen het generiek modelleren adopteren. Het product Kalido, dat ontstaan is uit een intern project bij Shell waarin onderzoek gedaan werd naar generiek modelleren, is een mooi voorbeeld. Ook het Nederlandse Informstrategy probeert het generiek modelleren meer bekendheid te geven.
Wel geldt dat, als we uiteindelijk allemaal generiek gaan modelleren, de bestaande technologie aangepast moet worden. De bestaande databaseservers, querytools en ontwikkelproducten zijn hier immers nog niet op ingesteld.
We moeten realistisch zijn en toegeven dat informatiebehoeften steeds sneller veranderen. Hier moet een structurele oplossing voor gevonden worden. De oplossing ligt niet zozeer in nieuwe modelleringtechnieken, maar in de aanpak die men volgt. Een analist die werkt met entiteiten kan een generieker model maken dan iemand die UML gebruikt.
Als de markt zich de toegevoegde waarde van generiek modelleren gaat realiseren, zou dit wel eens een belangrijke trend in de komende jaren kunnen worden. Wordt het opgepakt, dan zal dat langzaam gebeuren. We maken immers maatwerk sinds het ontstaan van dit vakgebied en dat krijg je niet snel omgedraaid.< BR>
 
Rick F. van der Lans is onafhankelijk adviseur, een internationaal bekend spreker en auteur van diverse boeken, tevens gespecialiseerd in softwareontwikkeling, datawarehousing en internet.

Meer over

ECMUML

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs