Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Week 42 – 2003 (Fred van der Molen)

16 oktober 2003 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Fred van der Molen
Fred van der Molen

Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wanneer kunnen we nu eens legaal muziek downloaden? Is Java een platform of een merk? Wordt het ooit weer zoals het was?

Wanneer kunnen we nu eens legaal muziek downloaden?
… In het najaar wellicht. Zal de media-industrie ooit in staat zijn een dam op te werpen tegen het illegaal downloaden van muziek en video via internet? Tot voor kort gaf ik er geen cent meer voor, maar ik ben geneigd mijn mening bij te stellen. Met een combinatie van preventie, repressie en legale alternatieven lijken ze het tij nog enigszins te kunnen keren. De muziekindustrie stuurt massaal dreigbrieven rond naar grootgebruikers van P2P-netwerken en probeert ze ook met juridische middelen uit de lucht te krijgen. Eerst was dat alleen in de VS, maar sinds kort is ook in Europa en Nederland de jacht geopend. De dreiging die daarvan uitgaat lijkt productief, want het gebruik van Kazaa is het laatste kwartaal met maar liefst 41 procent gedaald. Een andere tactiek is het verspreiden van gemankeerde bestanden; dat frustreert het downloaden behoorlijk.
Minstens zo belangrijk is dat er dit jaar eindelijk aantrekkelijke legale alternatieven zijn gekomen om muziek te downloaden. Het was Steve Jobs die met iTunes de muziekindustrie het format aanreikte voor een digitale muziekservice die aantrekkelijk is voor zowel afnemers als leveranciers. Met tarieven van 99 dollarcent per nummer en tien dollar voor een volledig album heeft Apple binnen enkele maanden meer dan tien miljoen nummers ‘verkocht’. Dat toont aan dat er wel degelijk een markt is voor legale online distributie. Deze weken kondigt Apple de Windows-versie van iTunes aan. Dat wordt tijd want daar zit natuurlijk de grootste markt. Bovendien zitten de concurrenten op het vinkentouw. MusicMatch is net gestart en later deze maand volgt Roxio met Napster 2.0. Zelfs de Distributed Computing Industry Association, waarin alle gratis muziekuitwisseldiensten exclusief Kazaa zitting hebben, laat weten via hun uitwisselingsdiensten ook muziek tegen betaling te gaan aanbieden. AOL Time Warner tenslotte start volgend jaar met een eigen dienst. Het world wide web van de legale muziek houdt echter voorlopig op bij de landsgrenzen van de VS. Wonderlijk toch. Voorlopig kunnen we daar wel een gewone cd bestellen, maar geen digitale.

Is Java een platform of een merk?
… Allebei, tenminste voor Sun. Zoals bekend probeert Sun zijn afkalvende hardware-handel te compenseren met de verkoop van software. In het recente verleden is dat behoorlijk mislukt. Dat is geen reden dat Sun zichzelf niet alsnog kan transformeren tot een softwarebedrijf. Sun probeert zich nu te onderscheiden met software die de complexiteit en de kosten van computernetwerken vermindert. De peilers van die strategie zijn het N1-initiatief en twee geïntegreerde softwarebundels voor servers en clientcomputers – de Java Enterprise Suite en de Java Desktop Suite.
Veel is daar al over geschreven, maar vreemd genoeg nauwelijks over de naamgeving van de softwarebundels zelf. Voor het eerst gebruikt Sun namelijk het merk Java in zijn productnamen. Uit commercieel oogpunt is dat begrijpelijk, maar het roept wel vragen op. Neem nu die Java Desktop Suite. Waar slaat dat op? Het minst wat je zou mogen verwachten is dat alle gebundelde software van A tot Z in Java is geschreven. Maar dat is niet het geval. Sun vervuilt dus zijn eigen Java-merk. Beschuldigden ze Microsoft daar niet van?

Wordt het ooit weer zoals het was?
… nee, maar niet alleen hier niet. Wij mogen dan somberen over de toekomst van onze kenniseconomie, Ook in Silicon Valley is de stemming beneden peil. Het besef groeit dat zelfs als de it-bedrijfstak zich volledig hersteld, de banen met de daarbij horende fraaie salarissen niet meer terugkeren. Steeds meer softwareontwikkeling en dienstverlening wordt overgeplaatst naar India en China. "Het wordt nooit meer zoals het was", zegt ook Andy Grove van Intel. "De software-industrie en it-dienstverlening gaat dezelfde weg als de staalindustrie. Naar de lage lonen landen."< BR>
 
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.

Meer over

Java

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs