Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘De wedstrijd gaat tussen IBM en Sun’

19 januari 2004 - 17:184 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie

Sun profiteerde als geen ander bedrijf van de internethype, maar kreeg het daarna zwaar te verduren. CRN sprak met de CEO en president van Sun, Scott McNealy, over de strategie van zijn bedrijf.

Symantec sloot het afgelopen kwartaal, waarin de wereld opgeschrikt werd door onder meer het Sobig-virus, dat zich sneller verspreidde dan welk ander virus ooit, positief af. De omzet nam in het tweede kwartaal met 32 procent toe en de winst viel eveneens hoger uit. In de Benelux, waar Symantec normaal gesproken iets beter presteert dan het wereldwijde gemiddelde, nam de omzet met 30 procent toe. Volgens de directeur werd de groei weliswaar grotendeels gerealiseerd door de ‘sterke greep’ op de consumentenmarkt, maar droegen ook het dienstenaanbod en de zakelijke markt bij aan de positieve resultaten. ‘Ons brede aanbod van zakelijke en consumentenproducten, aangevuld met onder meer managed security services, wordt door steeds meer mensen gekozen. Dat geeft wel aan dat men ons niet meer uitsluitend ziet als een antivirusboer, maar dat we in de markt erkend worden als een volwaardige security-partner.’

Productonafhankelijk
Volgens Dalvinck heeft Symantec de afgelopen twee jaar ‘stevig aan de weg getimmerd’ om zich van het imago van antivirusboer te ontdoen en bekend te worden als leverancier van totaaloplossingen. De investeringen in managed security services (MSS), onder meer door de overname van Riptech, een grote Amerikaanse aanbieder van MSS, in juli 2002, beginnen hun vruchten af te werpen. ‘De groei van inkomsten uit managed services bedroeg in het tweede kwartaal 115 procent ten opzichte van vorig jaar,’ weet Dalvinck. ‘We worden wereldwijd genoemd als de grootste productonafhankelijke MSS-leverancier.’
Het is opvallend dat Symantec zich als productonafhankelijk profileert. Dalvinck: ‘Driekwart van alle producten die we voor klanten beheren, is niet van Symantec. Hiervoor hebben we, naast de 130 medewerkers van Riptech, die de kennis van deze producten al in huis hadden, ook nog 470 medewerkers van Symantec opgeleid, die wereldwijd verspreid zijn over zes secure operating centers, waar we 24×7 alle mogelijke apparatuur, van alle merken, beheren en monitoren.’ Dalvinck beaamt dat hierdoor grote cross-selling mogelijkheden ontstaan: ‘Als klanten vragen om meer producten, zullen we natuurlijk Symantec voorstellen.’
Overigens is dit geen vorm van directe verkoop, verzekert de directeur. ‘Ook ons MSS-aanbod wordt door resellers in de markt gezet.’ Dit zijn niet alleen de grote system integrators zoals Getronics en EDS, die sterk zijn in het beheren van computeromgevingen, maar die het vaak ontbreekt aan de specifieke security-kennis. Kleinere ‘klassieke’ resellers kunnen het MSS-aanbod van Symantec ook naar de markt brengen, stelt Dalvinck. ‘Zij hebben niet de infrastructuur om zulke diensten te leveren en kunnen het dienstenpakket van Symantec aanbieden als verkooppartner. Ze krijgen dan een commissie als finders fee.’
Naast het dienstenaanbod, is het productaanbod van Symantec volgens Dalvinck aantrekkelijk omdat er diverse security-oplossingen in één apparaat geïntegreerd worden. ‘Eén bepaald security-product lost het security-probleem niet op. Mensen gaan losse firewalls, antivirusapplicaties en content managementtoepassingen, die niet met elkaar communiceren, vervangen door deze geïntegreerde appliances, waarvan er in een grote onderneming een aantal in een cluster ondergebracht worden. Zodoende is er ook minder mankracht nodig voor het beheer.’ Bovendien kan dat beheer weer uitbesteed worden. ‘Aan Symantec, bijvoorbeeld,’ lacht Dalvinck.

Volgens veel leveranciers van beveiligingsproducten gaat security verder dan alleen de installatie van een firewall en antivirussoftware. Dalvinck is het hiermee eens. ‘Wij merken een steeds snellere groei in onze niet-antivirusproducten,’ weet Dalvinck. ‘Op alle fronten, en vooral op het gebied van MSS, groeien we bovendien veel sneller dan de markt.’ Toch zien we weinig uitingen van Symantec over het uitgebreide producten- en dienstenaanbod. ‘Soms zou ik ook meer geel in alle bladen willen zien, maar we hebben een zodanig groot aanbod dat we niet te veel aandacht willen besteden aan een enkel product hier of daar,’ aldus de directeur. ‘We willen vooral meer bewustzijn over security in de markt creëren en we willen groeien door steeds nauwer met onze partners samen te werken, niet door een bepaald product eruit te lichten. Ik ben erg trots op de gigantische groei die we in ons partnerkanaal hebben doorgemaakt.’
Bewustzijn moet nog steeds gecreëerd worden, terwijl de vraag uit de markt door virusaanvallen ook ontstaat. Is security nu een push- of een pullmarkt? Dalvinck: ‘Beide. We hebben in de Benelux het afgelopen jaar 850 man uit het verkoopkanaal getraind in de verkoop van een aantal oplossingen, dat is dus een pushmarkt. Tegelijkertijd investeren we zwaar in onze inside sales teams, die vraag moeten creëren, en hebben we ook het aantal partnermanagers verdubbeld om ons verkoopkanaal te ondersteunen. Je kunt wel veel lawaai maken in de markt, maar als het verkoopkanaal niet op de goede manier is opgezet, niet begeleid wordt en niet het goede gevoel geeft, dan schiet je naast de bal.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs