Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Nog weinig ophef over rfid

11 maart 2004 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

De eerste Nederlandse bedrijven verkennen de technische mogelijkheden van productidentificatie door radiochiptechnologie. Bij die inventarisatie blijft privacy onderbelicht. Dit zou de koplopers later op kunnen breken.

Begin maart heeft de Duitse supermarktketen Metro AG na protest van bezorgde consumenten zijn nieuwe klantenkaart met radiochip ingetrokken. De retailer heeft in de Duitse stad Rheinberg een winkel van de toekomst met rfid-technologie (radio frequency identification) ingericht, waar hij de mogelijkheden van deze technologie verkent. Met de klantenkaart wilde het concern controleren of consumenten oud genoeg waren om trailers van dvd-films te bekijken. Metro gaat wél door met de invoering van radiochips op pallets en rolcontainers om zijn aanvoerketen verregaand te digitaliseren.

Relschoppers

“Er heeft maar een handjevol mensen bij deze Duitse winkel geprotesteerd om dit voor elkaar te krijgen. Onder leiding van een Amerikaanse activiste”, zegt Fred de Haas. Hij is algemeen directeur van de specialist in antidiefstaloplossingen Checkpoint Meto Benelux. Het bedrijf was vorig jaar al betrokken bij een aantal proeven met rfid in Britse winkels.
Een Nederlandse parfumerieketen, waarvan De Haas de naam niet wil noemen, start dit jaar met een rfid-proef. Planken en rekken krijgen een radiochiplezer en een camera. Als een klant meerdere parfumdoosjes met elk een radiochip van zo’n rek pakt, dan krijgt de filiaalmanager een foto van de klant te zien. “Als die klant alle tien flesjes Chanel voor zijn harem afrekent, is er niets aan de hand. Rekent hij er negen niet af, dan is de winkel er op tijd bij”, legt De Haas uit.
Volgens De Haas vergeten bedrijven die met rfid aan de slag gaan, vaak consumenten en andere betrokkenen goed in te lichten. “Er gaan cowboyverhalen rond over deze technologie. Wasmachines die gaan piepen omdat er een rood overhemd tussen de was zit, of producten die tot ver buiten de winkel gevolgd kunnen worden. Dat kan niet, omdat de chip daar een grote antenne en batterij voor nodig heeft. Dat past in een Porsche, maar niet in andere artikelen.” De chips op de Nederlandse parfumdoosjes krijgen een softwarematige ‘knik’, waarna ze onleesbaar zijn. “Dat moet je wel goed uitleggen”, stelt De Haas.
De KLM, die vanaf april koffers op vluchten naar Tokyo van een radiochip voorziet, doet dat in ieder geval niet. “Er zit geen andere passagiersinformatie op deze chip dan op de oude labels. De privacy van passagiers is dus niet in het geding”, aldus een woordvoerder. Het bedrijf wil niks kwijt over toekomstige plannen met rfid.

Wachten

Volgens privacyvoorvechter Maurice Wessling van Bits of Freedom is het wachten op een relletje rond rfid in Nederland. Hij pleit voor een vaste set vuistregels voor implementatie van deze technologie, om misbruik te voorkomen. Het College Bescherming Persoonsgegevens is minder somber gestemd. Het zegt geen privacy-issues te verwachten zolang bedrijven de technologie inzetten voor verbetering van hun toevoerketen. Daarnaast pleit het college voor transparantie. Bedrijven moeten open zijn over het doel dat zij met de inzet van radiochips nastreven.< BR>

Meer over

NetwerkenPrivacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Security & Awareness

    Siam in de praktijk: 4 valkuilen (én oplossingen)

    Overname M&A
    Security & Awareness

    Kort: Weer diverse overnames, Zander Labs wint Tech Fast 50 (en meer)

    KPN Datacenter, 1 A. Hofmanweg, Haarlem
    Innovatie & Transformatie

    KPN investeert tot 2030 vijf miljard in digitale infrastructuur

    Cloud & Infrastructuur

    Ndr-specialist ExtraHop komt naar Benelux

    Cloud & Infrastructuur

    Wie weet welk poortje open staat?

    Cloud & Infrastructuur

    Kyndryl lijft Solvinity in

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs