Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Computers in de klas zijn nutteloos

05 april 2004 - 13:32ActueelCarrière
Redactie
Redactie

Computers op school betekenen niet dat de prestaties van leerlingen verbeteren, eerder nog verslechteren. Dat blijkt uit vier studies – twee Amerikaanse, een Israëlische en een Nederlandse – die kort na elkaar zijn gepubliceerd.


De vier studies komen tot dezelfde conclusie volgens de Volkskrant: het effect van computeronderwijs op de lees-, taal- of rekenvaardigheden van leerlingen is verwaarloosbaar klein of zelfs negatief. De studies betwisten nergens het nut van het leren werken met computers, maar concentreren zich op de computerprogramma's die gebruikt worden om een onderwijzer te vervangen.
 
“Het is alsof je gelooft dat Sesamstraat uitzenden in de klas de leerling ook vooruit zal helpen”, zo schreef een Amerikaanse wetenschapper al in 1995. Volgens hem kan onderwijs niet zonder toezicht en discipline.
 
De economen Angrist en Lavy trekken de conclusie dat het geld dat werd besteed aan tienduizenden computers in Israëlische klaslokalen, beter naar 'extra leraren of kleinere klassen' had kunnen gaan. Deze laatste maatregelen hebben namelijk wél aantoonbaar goede effecten op de prestaties van leerlingen, terwijl de nieuwe computers geen effect bleken te hebben, aldus de onderzoekers.
 
Het opvallendst is het Amerikaanse onderzoek naar het software leerprogramma Fast For Word. Honderdduizenden leerlingen in de VS gebruiken dit programma om beter te leren lezen. Twee Amerikaanse economen concluderen op basis van een groot statistisch onderzoek dat het helemaal geen effect heeft. Uiteraard is niet iedereen het eens met deze conclusies, die volgens sommigen gebaseerd zijn op 'twijfelachtig
onderzoek’.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Wijers: ICT en onderwijs rampzalig

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Ronde tafel over ICT en het onderwijs

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Staat versnelt invoering ICT in onderwijs

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Minister geeft meer aan ICT in onderwijs

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Meer samenwerking onderwijs/ICT-sector nodig

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Nederland raakt achter met ICT in onderwijs

    3 reacties op “Computers in de klas zijn nutteloos”

    1. Frank vd Oetelaar schreef:
      5 april 2004 om 17:08

      Ict op School bekritiseert computeronderzoek

      In het programma “Hoe? Zo!”, van radio 747 AM, heeft Ict op School-medewerker Alfons ten Brummelhuis de degens gekruist met de heer Oosterbeek, hoogleraar onderwijseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. Het onderwerp van gesprek was het onlangs gepubliceerde onderzoek naar beleidsmaatregelen ten behoeve van scholen met meer dan 70% allochtone leerlingen. Ict op School is het niet eens met één van de conclusies van dit onderzoek ‘computeronderwijs lijkt geen effectieve methode’.

      U kunt de uitzending (totaal 1 uur, het bewuste stukje start bij 13 minuten) online beluisteren (Real-formaat) .

      http://www.ictopschool.net/onderzoek/nieuws/Nieuwsbericht.2004-04-01.2616

      Login om te reageren
    2. Kees Bosma schreef:
      6 april 2004 om 09:53

      Ik ben het hier helemaal niet mee eens, jong geleerd oud gedaan is een oud spreekwoord. PC’s in de klas zijn de bodem voor de toekomst. Men komt van school het eerste wat je tegen komt is een PC. Taken als met Word of Office werken is van gooot belang. Wat kan wel en wat kan niet in de ITC wereld. Begrijp niet waar men de stelling vandaan haald.

      Login om te reageren
    3. Henk schreef:
      7 april 2004 om 05:39

      Kees,
      even bij de les blijven. In het artikel staat letterlijk:
      “De studies betwisten nergens het nut van het leren werken met computers”. wat dat betreft zijn ze het dus met je eens. Echter, de onderzoeken waren gericht op de prestaties van de leerlingen!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs