Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Elektronisch winkelen nog steeds niet probleemloos

07 september 2004 - 09:22ActueelCloud & InfrastructuurInSites

Een op de drie Nederlanders ondervindt nog steeds hinder bij het online bestellen van goederen of diensten via internet. Dat blijkt uit onderzoek van Insites.

11 procent van de Nederlanders ondervindt zelfs meerdere malen hinder en slaagt er niet in een transactie naar behoren af te ronden. Van de Nederlandse internetgebruikers kocht 86 procent goederen of diensten via het internet gedurende de voorbije twaalf maanden. In vergelijking met het jaar 2003 betekent dit een stijging van 30 procent. De top drie van de belangrijkste struikelblokken bij het doen van transacties zijn: technische problemen bij de bestelprocedure, het alleen kunnen betalen met creditcards en uiteindelijk zelfs helemaal niet geleverd worden van de gekochte waar.

“Daarnaast blijkt dat ruim één op zes Nederlandse internetgebruikers die nog nooit iets via het web aankochten, direct al bij hun eerste poging problemen ondervonden, waardoor ze besloten de bestelling te staken. Het spreekt voor zich dat deze groep internetgebruikers het vertrouwen in e-handel volledig kwijt is geraakt na een dergelijke eerste negatieve ervaring,” zegt Steven van Belleghem van Insites.

26 procent van alle online transacties gebeurt via een creditcard. Daarmee blijft dit betalingsmiddel de belangrijkste betalingsvorm op het internet. Daarnaast toont het InSites onderzoek aan dat de betalingen via een bancaire overschrijving aan populariteit winnen. “Ondanks de grote populariteit van de creditcard, blijft het belangrijk dat sites ook alternatieve betalingsmethodes aanbieden. Voor een groot aantal surfers is het achterlaten van een creditcardnummer op een website nog steeds een belangrijke drempel,” aldus Van Belleghem.

15 procent van het totaal aantal online transacties in Nederland bestaat uit de aankoop van boeken. Ook de online aanschaf van kledij en schoenen zit sterk in de lift en omvat 10 procent van het totaal aantal transacties. De verkoop van cd’s via internet is ten opzichte van de totale afzet het voorbije jaar verder gezakt. In 2003 bestond 13 procent van het aantal transacties nog uit cd’s, dit jaar is dit gedaald tot 9 procent.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Steeds meer thuiswinkelaars kopen via het internet

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs