BEA ziet weinig verkeerds aan de exodus van topfunctionarissen. De marketing- en salesorganisatie krijgen een meer adviserende functie. Dat is de reden voor het vertrek van vijf topmannen bij de webserversoftwarefabrikant. “Het hoort bij de evolutie van een miljardenbedrijf.”
Meest recent waren het Adam Bosworth, hoofd van de ontwikkelafdeling, en cto Scott Dietzen die de deur uitliepen bij BEA. Rick Jackson, het hoofd van de productdivisie bij de middleware-fabrikant en Tod Nielsen, de directeur marketing (voorheen Microsoft MSDN) gingen hen voor. Als eerste vertrok (in mei) de senior vice-president verkoop voor Noord-Amerika.
De exodus was voor ict-onderzoeksbureau Gartner reden om klanten te adviseren even te wachten met BEA-contracten. BEA ziet de mannen evenmin met droge ogen vertrekken, erkent Kevin Faulkner ‘vice-president investor relations’. “We zijn een paar goede krachten kwijt.”
Geen start-up
Faulkner had het druk, de afgelopen weken. De ene na de andere journalist werd gebeld om uit te leggen dat de wat minder dan verwachte financiële resultaten niet de aanleiding vormden voor de opzeggingen. “Het is een normale gebeurtenis bij een bedrijf dat door de grens van een miljard dollar aan omzet gaat. We zijn geen start-up meer.”
Volgens Faulkner wil het bedrijf proberen de werkatmosfeer van een start-up te bewaren. Aan de andere kant trekt het managers aan als Tom Ashburn, die bij HP ervaring opdeed met grote verkoopafdelingen. “We zijn nog steeds een softwarebedrijf. Maar we krijgen ook een adviserende rol.”
Het vertrek van de vijf heeft in ieder geval niets te maken met de technische poot onder het bedrijf. BEA werkt gestaag verder aan versie 9.0 van webserver Weblogic. Het bedrijf werkt ook aan een versie speciaal voor telecomdienstverleners, met name voor internettelefonie.
Het bedrijf wordt klaargestoomd voor de volgende fase, stelde Faulkner. En daarvoor waren aanpassingen nodig in de wijze waarop het bedrijf de marketing en de verkoop uitvoert. “Wij hebben een nieuw prioriteitenlijstje, dat wat beperkter van omvang is.”
De hervormingen van de verkoopafdelingen zal niet gepaard gaan met ontslagen, aldus Faulkner. “Ook in Nederland hoeft daar niemand bang voor te zijn.”
De analisten blijven sceptisch, ondanks de zalvende woorden van Faulkner. “BEA heeft negen maanden de tijd om zich opnieuw te bewijzen”, zegt Yefim Natis, een analist van Gartner. “Doet het niets, dan verliest het marktaandeel en geld.” < BR>