Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vier op de vijf Nederlandse gezinnen heeft pc

02 november 2004 - 10:20ActueelCloud & Infrastructuur
Redactie Computable/Computer Idee
Redactie Computable/Computer Idee

Het Centraal Bureau voor de Statistiek houdt ook de vinger aan de pols van digitaal Nederland. Meest recente cijfers – want het CBS bekijkt complete jaren – gaan over vorig jaar.

Zo keek het CBS bijvoorbeeld naar pc-bezit en internettoegang. Wat blijkt? In 2003 had 80 procent van de inwoners thuis een pc, tegen 60 procent in 1998. Hiermee is dit met eenderde gegroeid. In de periode 2002-2003 was de groei nog maar 2,5 procent.

In de periode 1998-2003 hebben steeds meer personen thuis een internetaansluiting genomen. Dit aandeel steeg van 16 naar 68 procent. Hiermee is dit ruimschoots verviervoudigd. De groei in de periode 2002-2003 bedroeg nog maar 6 procent.

Deze ontwikkeling heeft ertoe geleid dat anno 2003 bij 59 procent van de huishoudens toegang tot internet is. In de vijftien EU-landen is dit gemiddeld 41 procent. Nederland neemt hier de tweede plaats in. Denemarken gaat aan kop met 64 procent.

In 2003 maakte 22 procent van de bevolking deel uit van een huishouden waarbinnen ooit elektronisch is gewinkeld; in 1998 was dit nog maar 2 procent. De groei in de periode 2002-2003 was 30 procent.

Niet al deze personen zijn regelmatige elektronische kopers. In 2003 heeft één op de zes personen de afgelopen drie maanden elektronisch gekocht en één op de tien personen in de afgelopen maand.

Een belangrijke reden om niet elektronisch te winkelen is de zorg over de veiligheid en privacy. Verder wil ook niet iedereen creditcardgegevens via het internet doorgeven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Eenderde volwassen Nederlanders gebruikt geen Internet

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs