Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IBM’s concurrenten zijn niet bezorgd

16 december 2004 - 23:004 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

De concurrentie zegt niet wakker te liggen van IBM’s overeenkomst met Lenovo. Big Blue verkoopt zijn pc-divisie aan het Chinese bedrijf, dat met zijn efficiënte productie de concurrentieslag moet aangaan.

Oorsprong pc

IBM introduceerde de personal computer in 1981. Door de korte ontwikkeltijd van slechts één jaar zag het topgeheime pc-team zich genoodzaakt standaardcomponenten, vrijelijk in elektronicawinkels verkrijgbaar, te gebruiken. Alleen het bios was een echt IBM-product en als zodanig beschermd. Compaq, inmiddels opgekocht door HP, imiteerde de bios-werking en zo ontstonden de kloonmachines, ofwel IBM-compatibele pc’s. Toch wist IBM de pc-markt tot 1994 aan te voeren. Gaandeweg zag het wel zijn invloed en macht wegglippen naar Microsoft. Die had de licentie voor gebruik van zijn besturingssysteem relatief open gehouden en mocht het daardoor ook aan de kloonproducenten leveren. De uitdrukking IBM-compatibel veranderde dan ook algauw in Intel-compatibel en daarna x86-compatibel.
Michael Dell van de directe pc-producent Dell doet schamper over de verkoop. “We zijn geen grote fans van het idee twee bedrijven samen te voegen. Wanneer was de laatste succesvolle overname of fusie in de computerindustrie? Dat is lang, lang geleden.” Hij ziet de verkoop en alliantie tussen IBM en Lenovo als het zoveelste samengaan. “Wij geloven in organische groei.”
HP-topvrouw Carly Fiorina is het hier niet mee eens en noemt de eigen overname van Compaq als bewijs. Toch ziet ook zij vooralsnog geen bedreiging in IBM’s deal met Lenovo. Veel analisten laten zich behoedzaam uit over de overeenkomst. Sommigen zien het als het afstoten van een divisie met magere resultaten. Anderen zien het als sluwe manouevre om onder de prijsdruk van concurrenten als Dell uit te komen.

Magere winst

IBM stelt dat zijn pc-tak gecombineerd en Lenovo samen ongeveer twaalf miljard dollar omzet boekten. Analisten schatten dat de pc-divisie dit jaar een omzet van zo’n elf miljard dollar zou halen. De productie ligt rond de twaalf miljoen pc’s per jaar. IBM’s pc-tak is echter sinds begin dit jaar pas uit de verliezen. Het wist in het eerste kwartaal voor het eerst sinds lange tijd weer winst te boeken en heeft dat tot nu toe volgehouden.
Toch blijft de pc-divisie achter in vergelijking met IBM’s andere activiteiten. Het herstel is weliswaar een feit, maar de resultaten blijven mager. In het derde kwartaal dit jaar boekte de pc-tak 3,3 miljard dollar omzet en 54 miljoen winst. De laagste winst van een productdivisie was toen 417 miljoen van de Systems and Technology-groep. De totale bedrijfsresultaten waren in het derde kwartaal 23,4 miljard omzet en 2,5 miljard winst. In 2003 verloor de pc-tak 118 miljoen dollar op 11,5 miljard dollar omzet.
De marges op pc’s zijn laag en staan nog altijd onder druk. De conclusie is dan ook dat de pc een massaproduct is geworden waar weinig eer – laat staan winst – aan valt te behalen. Hans van den Broek, directeur van de Personal Systems-divisie in Nederland, spreekt dit tegen. “De pc is zeker geen massaproduct. Het is een cruciaal component van end to end ict-oplossingen.” Hij benadrukt dat IBM zich blijft richten op complete oplossingen.

Loyaliteit

Inmiddels doen wel berichten de ronde dat IBM-klanten in het bedrijfsleven nu naar pc’s van Dell en HP kijken. Analist Robert McNeill van onderzoeksbureau Forrester verklaart dit vanuit de oprisping die IBM’s verkoop zal veroorzaken. Hij verwacht dat 48 procent van de klanten overweegt over te stappen naar een andere pc-leverancier. Een dergelijke overloop vond ook plaats toen HP concurrent Compaq kocht.
IBM stelt dat zijn klanten loyaal zijn en aan het merk hechten. McNeill ziet dat anders. “Algemeen wordt aangenomen dat de merkbinding aan IBM, en de Thinkpad-laptops in het bijzonder, heel diep gaat, maar onze gegevens wijzen op het tegendeel. Dat bevestigt het feit dat loyaliteit van bedrijfsklanten neerkomt op prijs. Het management van IBM heeft nu besloten niet op prijs te willen concurreren.” Lenovo kan en wil dat wel doen, Het mag daarvoor de komende vijf jaar IBM’s pc-merknamen gebruiken.< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs