Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Het moet agressiever’

03 februari 2005 - 23:004 minuten leestijdAchtergrondSoftware & Development
Gijs Hillenius
Gijs Hillenius

De nieuwe marketingtopman bij Business Objects is een Nederlandse Amerikaan, René Bonvanie. De Franse fabrikant van analyse- en rapportagesoftware moet meer lawaai maken, vindt hij. Wat dat inhoudt laat zich raden; Oracle was zijn leerschool.

De eerste opmerking van Bonvanie over de marketingaanpak: “Business Objects moet een leverancier worden met een duidelijke mening.” Volgens Bonvanie is de aanpak van het bedrijf nu per Europees land anders. Het bedrijf bestaat uit verschillende kleine BO’tjes; het verhaal wijkt af van de aanpak in Duitsland. “Het is een gigantische puinhoop van prioriteiten.” Weer een boude uitspraak. Er volgen er meer.
Wat BO’s boodschap precies gaat worden, weet hij nog niet. Hoe kan het ook anders, hij is koud een paar weken bij de Fransen in dienst. Wat hij wél weet, is dat hij niet dezelfde fouten wil maken als bij database- en applicatiefabrikant Oracle.

Anderen zwart maken

Bij dat bedrijf werkte hij jarenlang als vice president product marketing. Over die periode: “Overleef je tien jaar tussen de haaien van Oracle, dan kan je goed zwemmen en heb je bewezen goed projecten te kunnen beheren. Niet omdat je heel vlug kan zwemmen, maar omdat je bedreven bent geworden in vooruitkijken en plannen. Met politieke spelletjes houd je het niet meer dan drie jaar vol; met continu innoveren wel.”
Bonvanie denkt dat hij, net als bij Oracle, voor de Franse fabrikant van analyse- en rapportagesoftware gaat werken aan het versterken van de gemeenschap van ontwikkelaars. Hij ziet het bouwen van het technology-network bij Oracle als een van zijn verdiensten.
Hij verlaagde onder meer de drempel voor ontwikkelaars. “Alles is gratis. Als je wilt ontwikkelen, krijg je gratis support, advies en ondersteuning. Alleen mag je het niet commercieel gebruiken.”
Die aanpak werkte, stelt hij. “Drie miljoen ontwikkelaars later verliet ik Oracle. Zo’n community is dus erg belangrijk. Het moet voor ict’ers en eindgebruikers heel makkelijk zijn om met ons contact op te nemen.”
Daarnaast wil hij het ook voor klanten en eindgebruikers eenvoudig maken contact te krijgen met de Fransen. Dat kan gaan over support, maar ook over het kopen van producten of het ophalen van toevoegingen en reparatiepakketten.

Oorlogsvliegtuig

Bonvanie beschrijft het werken bij Oracle als een gigantische persoonlijke investering. “Toch heb ik ook nog een goede relatie met vrouw en kinderen. Het was vaak lastig, maar het levert ook fantastische ervaringen op; ik was verantwoordelijk voor de marketing van de wereldwijd op een na belangrijkste software.”
De lessen die hij in die positie leerde, wil hij nu bij BO gaan toepassen. Hij houdt wel degelijk van de agressieve marketingaanpak van Oracle. Toch gaat BO geen oorlogsposters uitbrengen. (In de beginjaren van Oracle maakte het de tegenstander belachelijk met een poster waarop de databasefabrikant afgebeeld is als een oorlogsvliegtuig dat de tegenstander in een ander vliegtuigje neerhaalt.) Het is van vóór Bonvanie, maar hij kent de poster en herkent de stijl. “Oracle bekritiseerde anderen zonder dat het zelf een alternatief had. We hadden het bijvoorbeeld vaak over de fouten in Microsofts Exchange. Zelf hadden we niets. We waren er goed in om anderen zwart te maken.”
Business Object zal zich daarom profileren met wat het beter doet dan de concurrent. “Je zal ons daarentegen niet horen over een gebrek van de ander.”
De grens tussen een duidelijke boodschap en arrogantie is echter dun, erkent Bonvanie. Dat brengt hem bij een andere les, bij de presentatie van Oracles applicatieserver. “Nummer drie zijn en je gedragen als nummer één, dat kun je doen, maar het komt arrogant over.” Die applicatieserver heeft Bonvanie drie keer mogen lanceren, vertelt hij. “Iedere keer presenteerden we het helemaal anders. Pas de derde keer zaten we echt goed, denk ik.”< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Nu al veertien transacties voor Total Specific Solutions

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelOverheid

    Dictu sluit applicatiecontract met CGI, IBM, Sogeti, Sopra Steria, TCS en Circle8

    OpinieSoftware & Development

    SAM: jouw bondgenoot tegen shelfware

    ActueelOverheid

    Ministerie BZK negeert advies AcICT over stilleggen Digipoort

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs