Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spam kost dit jaar wereldwijd vijftig miljard dollar

24 februari 2005 - 12:04ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie
Redactie

Volgens recent marktonderzoek kost spam dit jaar wereldwijd zo'n vijftig miljard dollar. Dat komt vooral door het productiviteitsverlies dat ongewenste e-mails veroorzaken.

Van die vijftig miljard dollar gaat 17 miljard dollar verloren bij bedrijven in de Verenigde Staten. Dat zegt het Amerikaanse onderzoeksbureau Ferris Research. Volgens de analisten is dat inkomstenverlies vooral te wijten aan de tijd die werknemers verliezen met het verwijderen van spam en het vragen van hulp aan de it-helpdesk.

“Toch zouden de kosten nog een stuk hoger kunnen zijn”, stelt Richi Jennings, een van de auteurs van het rapport. “De onkosten stijgen blijkbaar niet zo snel als het aantal spam-berichten, aangezien steeds meer organisaties investeren in betere anti-spam technologie.”
Vooral in ontwikkelde landen, waar de loonkosten hoog zijn, is deze investering zeker nuttig: de kosten door verloren productiviteitsverlies lopen daar immers al snel hoog op. Bovendien is het spam-probleem er ook groter, volgens Ferris Research. In landen als India en China, waar de bedrijven voorlopig relatief weinig spam ontvangen en waar de loonkosten erg laag zijn, heeft spam veel minder desastreuze gevolgen dan in de Verenigde Staten, Europa en Japan.


Tussen de verschillende geïndustrialiseerde landen bestaan er echter ook nog grote verschillen. Zo kost spam in de VS jaarlijks zo'n 170 dollar per mailbox. In Duitsland is dat 241 dollar per jaar. Volgens Richi Jennings komt dat doordat de loonkosten daar hoger liggen omdat er minder werkdagen zijn per jaar, en omdat de bedrijven meer moeten bijdragen voor gezondheidszorg en pensioenen.

Spam-filtering op server-niveau blijkt ook een stuk goedkoper dan op desktop-niveau: ongeveer132 dollar per jaar per gebruiker versus 217 dollar. Wie echter niets onderneemt en spam dus handmatig bestrijdt, betaalt daarvoor maar liefst 718 dollar per jaar per gebruiker.


Meer over

E-mailmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    China sluit aan bij anti-spam pact

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘Concurrentie is automatisch spam’

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    FTC wil dat ISP’s zombie-pc’s ontkoppelen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs