Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Doelstellingen outsourcing slechts beperkt gehaald’

14 maart 2005 - 12:56ActueelGovernance & PrivacyHeliview
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Uit onderzoek van Heliview blijkt dat 30 procent van alle huidige outsourcing deals tot stand is gekomen met kostenreductie als belangrijkste doelstelling.

Verder blijken het flexibiliseren van personeels- en operationele kosten en meer focus op de ‘core business’ belangrijke motieven. Momenteel zijn veel organisaties ontevreden met de mate waarin de doelstellingen met outsourcing daadwerkelijk worden bereikt. Gemiddeld wordt bijvoorbeeld een 5,6 als rapportcijfer gegeven voor de mate waarin het ICT-proces beter stuurbaar is geworden.

De realisatie van belangrijke doelstellingen als kostenreductie en verbetering van de continuïteit van de organisatie staat dus onder druk. 57 procent van de onderzochte organisaties geeft een 6 of lager voor de mate waarin kosten werkelijk zijn gereduceerd. Ook over ICT-dienstverleners zijn veel ‘klanten’ beperkt tevreden. Vooral deze ‘fit’ van de core business van ICT dienstverlener met outsourcing blijkt vaak een issue.

Het merendeel van de huidige outsourcing trajecten vindt plaats op het vlak van IT-outsourcing (ITO). Business process outsourcing (BPO) krijgt meer aandacht, maar gebeurt nog in minder dan 10 procent van alle outsourcing deals. Blijkbaar zijn organisaties nog huiverig voor het zetten van vervolgstappen, mede omdat doelstellingen nu al nauwelijks worden gerealiseerd. Binnen outsourcing trajecten zijn vooral verantwoordelijkheden en rollen op managementniveau niet optimaal duidelijk. De onderzochte organisaties geven aan dat finance managers meer betrokken moeten zijn dan in de huidige situatie. Ook zijn tijdens het operationele outsourcing proces managers vanuit bijvoorbeeld HRM of de Board nauwelijks nog betrokken en ligt een zeer grote verantwoordelijkheid vrijwel uitsluitend bij IT-management.

De druk op ICT-dienstverleners met een focus op outsourcing wordt dus opgevoerd door klantorganisaties. Bij het aangaan van of verlengen van een outsourcing traject hechten klantorganisaties het meeste belang aan de global fit van de ICT-dienstverlener met de eigen organisatie en vooral ook de verticale kennis die aanwezig is. Daarbij loopt in 2005 ongeveer 40 procent van de lopende outsourcing contracten af.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs