Technologische trends van een jaar of korter bestaan niet in de zakelijke infrastructuurtechnologie. We horen regelmatig over revolutionaire technologieën die de wereld gaan veranderen, maar die zijn vaak zes maanden later weer verdwenen. Succesvolle cio’s realiseren hun doelen door nieuwe benaderingen, beleidsmaatregelen en procedures in te voeren op hun it-afdelingen, en niet door hypermoderne technologieën. Impact hebben die trends die zakelijk bruikbaar lijken en aanhang verwerven lang voordat ze geïmplementeerd zijn.
It-afdelingen implementeren technologie om bedrijfsdoelstellingen te halen. Daarom zijn de enige trends die impact hebben degene die cio’s dichter bij die doelstellingen brengen. Hoewel de nadruk af en toe kan veranderen, blijven de doelstellingen van cio’s vrijwel ieder jaar hetzelfde: het bedrijf een hoger serviceniveau bieden, de kosten van de infrastructuur beheersen, en bedrijfsprioriteiten als flexibiliteit en ‘compliance’ ondersteunen.
De trends die impact hebben worden gevoed door behoeften in het bedrijfsleven, zoals ‘compliance’ en op-aanvraag. Op-aanvraag is op zich geen technologische trend, maar een combinatie van trends op het vlak van bedrijfsvoering, financiën en it die een fundamentele verschuiving beloven in de manier waarop er zaken gedaan wordt. Voor veel cio’s is het de vraag hoe ze de introductie van technologische trends in hun infrastructuur moeten begeleiden terwijl ze met it de veranderende bedrijfsdoelstellingen ondersteunen.
Draadloze infrastructuur
De belangrijkste ontwikkeling vorig jaar op het gebied van zakelijke infrastructuur is de adoptie van wifi. Van wifi wordt al geruime tijd gezegd dat het de productiviteit en flexibiliteit verhoogt, maar pas vorig jaar zijn die woorden vervangen door daden. De adoptie van wifi is nu een feit. Cio’s over de hele wereld zijn er al mee bezig in de vorm van beheer, beveiliging, toegangscontrole, softwareonderhoud en tal van andere onderwerpen.
In 2005 zet deze trend door met een bredere verspreiding van draadloze technologieën. Het inpassen van draadloze infrastructuur in de overkoepelende omgeving, nu al een terugkerend probleem voor veel cio’s, wordt een dagelijkse beheerkwestie. Cio’s moeten manieren vinden om draadloze toegang tot en de draadloze mogelijkheden van hun infrastructuur te beheren. In de loop van dit jaar zullen ze overgaan tot actie in plaats van discussie. Organisaties zullen middelen voor het beheren van draadloze infrastructuur inzetten en nieuwe veiligheidsmaatregelen implementeren. Draadloze technologie wordt een integraal onderdeel van de overkoepelende infrastructuur.
Parallel aan de adoptie van wifi loopt de tweede grote trend op het gebied van zakelijke infrastructuur, ‘pervasive computing’. We hebben allemaal de wildgroei van allerlei soorten eindgebruikerapparatuur gezien, waaronder pda’s, ‘smartphones’, Blackberries, tablet-pc’s en laptops. In 2001 is al gesteld dat de combinatie van voortdurend kleiner wordende technologie, de convergentie van functies en de overal aanwezige netwerkverbindingen de keuze tussen verschillende eindgebruikerapparaten overbodig zou maken.
Webservices
Inmiddels heeft die convergentie tot gevolg dat cio’s het zich niet kunnen veroorloven om een bepaald apparaat minder aandacht te van waar de technologische infrastructuur precies uit bestaat. Een ‘smartphone’ of zelfs een mp3-speler die verbonden wordt met het netwerk leidt tot veiligheids- en databeheerkwesties die organisaties niet kunnen negeren. Het zal nog tot 2006 of 2007 duren voordat alle apparaten dezelfde behandeling krijgen, maar dit vormt nu al een belangrijk aandachtspunt voor cio’s. Op het moment is de meest voorkomende aanpak het implementeren van beleidsregels die bepalen wat er wel en niet met het netwerk verbonden mag worden, maar in de loop van dit jaar zal dat beleid steeds lastiger te handhaven zijn.
Een andere trend die zich in 2005 verder ontwikkelt is webservices. Webservices beloven de voordelen van eai (enterprise application integration) zonder dat de organisatie onderliggende toepassingen moet aanpassen. Dit laat organisaties hun interne en externe zakelijke processen makkelijker en dynamischer integreren. Het bedrijfsleven heeft een grote behoefte aan een dergelijke mate van flexibiliteit.
Webservices hebben zich net als wifi verplaatst van de discussietafel naar de praktijk door een constante toename van op standaarden gebaseerde implementaties. Die implementaties zullen ook in 2005 en 2006 doorgaan. Webservices hebben net als wifi gevolgen voor beveiliging en infrastructuurbeheer, maar veranderen ook fundamenteel de dynamiek van de softwareomgeving. Cio’s moeten manieren vinden om deze veranderende dynamiek in te passen in hun beheer van de overkoepelende omgeving. Elke it-afdeling die niet tussen nu en twee jaar begint met webservices zal een aanzienlijke concurrentieachterstand oplopen.
Open source
Een trend die organisaties niet mogen negeren is de ontwikkeling van open source-technologie. Open source wint al een aantal jaar aan populariteit en Linux is inmiddels gemeengoed geworden. Vorig jaar werd het open source-debat voor het eerst breder getrokken dan Linux alleen. Terwijl de volgende lagen van open source-software, zoals databases en applicatieservers, realiteit worden, evolueert het debat van de open versus gesloten source-discussie naar het besef dat beide softwarevormen een plaats hebben in het moderne bedrijfsleven.
Een grote uitdaging waar it-afdelingen mee te kampen krijgen is het vinden van de juiste leveranciers die open source software op bedrijfsniveau kunnen ondersteunen. Ik verwacht dat veel grote en kleine bedrijven zeer actief zullen worden op dit gebied en it-afdelingen zullen helpen deze uitdaging te overwinnen.
Rfid-technologie
Een kwestie waar cio’s de afgelopen jaren mee bezig zijn geweest, is de enorme toename van de hoeveelheid data die ze moeten beheren en opslaan. De oorzaak daarvan ligt in een aantal zakelijke prioriteiten, waaronder ‘compliance’. Een groeiende technologische trend dreigt het dataprobleem uit te breiden naar de stratosfeer. Rfid-tagging (radio frequency identification) wint snel aan populariteit in de detailhandel. De voordelen die rfid biedt voor de logistiek in de toeleveringsketen zorgen ervoor dat bedrijven in de logistiek, transport en detailhandel het potentieel ervan verder vergroten in 2005.
Tegen eind 2004 is rfid ook interessant geworden voor andere markten op gebieden als product levenscyclus management en klantenservice. De farmaceutische industrie bestudeert bijvoorbeeld hoe rfid te gebruiken valt om klanten te waarschuwen voor de gevolgen van eventuele farmaceutische aankopen in combinatie met bestaande medicatie en de medische historie, op basis van interactie tussen een persoonlijke smartcard en een rfid -chip op het product.
Het duurt nog minstens twee jaar voordat rfid op grote schaal zijn weg zal vinden buiten aan distributie gerelateerde sectoren, maar de eerste aanzet daartoe zal in 2005 gegeven worden. De gevolgen die rfid heeft voor databeheer en opslag zijn veel groter dan de gevolgen van bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Een cio uit de detailhandel verwacht dat rfid de hoeveelheid data die hij beheert met een factor honderd zal laten toenemen vóór 2010 – een statistiek die niet makkelijk te negeren valt. Het beheren van de integriteit en de veiligheid van die data wordt daardoor een steeds grotere uitdaging.
Zelf sturen
Ook in 2005 zullen cio’s doen wat ze altijd doen wanneer ze geconfronteerd worden met nieuwe technologische trends. De leiders proberen die trends te accepteren en toe te passen om hun service te verbeteren, hun it-kosten te verlagen en hun afdeling beter af te stemmen op de bedrijfsvoering. De rest zal langzaam concluderen dat deze trends binnendringen in hun infrastructuur en niet meer genegeerd kunnen worden. De grootste uitdaging waar cio’s voor staan is het aansturen van nieuwe technologie ten gunste van de it, in plaats van zelf aangestuurd te worden door de it en nieuwe technologie.
Yogesh Gupta, chief technology officer bij Computer Associates