Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spam lijkt gebruikers minder te irriteren

14 april 2005 - 08:38ActueelCloud & Infrastructuur
Redactie
Redactie

Computergebruikers raken gewend aan spam en beschouwen het niet langer als een groot probleem. Dat blijkt uit een rapport van het Pew Internet and American Life Project.

Tweederde van de respondenten vinden spam vervelend, maar dat is een daling ten opzichte van de 77 procent van een jaar geleden. Wat betreft de vrees dat spam het internetgebruik negatief beïnvloed, gaf 53 procent van de e-mailgebruikers aan dat spam hen wel wantrouwiger maakt ten opzichte van e-mail. Een jaar geleden was dat nog 62 procent.

Het rapport stelt ook vragen bij een recent rapport waarin staat dat stilaan zowat 95 procent van alle e-mails ongewenst is. “Meer gebruikers spreken van een stijging dan van een daling van spam in het voorbije jaar, maar de aantallen zijn lang niet zo dramatisch als de leveranciers van spamfilters ons vertellen”, zegt Deborah Fellows, auteur van het nieuwe rapport.

“Het verschil tussen de berekende sterke stijging van het spamvolume (83 procent volgens MessageLabs) en de zeer bescheiden maar statistisch betekenisvolle groei die wordt gemeld door e-mailgebruikers, suggereeert dat er om welke reden dan ook (betere filters, meer filters, beter e-mailgebruik om spam te vermijden),niet veel extra spam terechtkomt in de mailboxen van de gebruikers.”

Fellows stipt ook aan dat ongeveer de helft van alle privé- en professionele e-mailgebruikers een ongewijzigd aantal spamberichten meldt. Ongeveer één op vijf denkt zelfs dat het aantal is verminderd.

“Leveranciers voor eindgebruikers, zoals AOL en Hotmail, hebben heel wat inspanningen geleverd om spam te filteren”, zegt Paul Wood, chief information security analyst bij MessageLabs. “De gebruikers zien die weggefilterde spam niet. Andere isp's kunnen daar iets van leren: gebruikers zullen niet bij providers blijven die niet standaard bescherming bieden tegen spam.”

Het aantal mensen dat werkelijk producten koopt via spam mails ligt onveranderd op 7 procent. Dat is volgens het onderzoek meer dan voldoende voor de business van de spammers.

Meer over

E-mailmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Spammers gebruiken mail-authenticatie

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    China sluit aan bij anti-spam pact

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    OPTA doet inval bij Megaprovider wegens spam

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘Concurrentie is automatisch spam’

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    FTC wil dat ISP’s zombie-pc’s ontkoppelen

    Eén reactie op “Spam lijkt gebruikers minder te irriteren”

    1. Kees Bosman schreef:
      14 april 2005 om 16:17

      Ik krijg tweehonderd spam binnen per dag, en vind dit erg irritant. Maar ik kan er niets aan doen, dan te zorgen dat mijn machine schoon blijft. En dat lukt me aardig, tot nog toe. Maar als er morgen geen spam meer zou zijn, krijgt de hele buurt een bos bloemen van me.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs