Fortis wil zijn ondersteunende diensten efficiënter organiseren. Tussen nu en 2009 verdwijnen er 1200 banen in Nederland en België. Onduidelijk is nog wat de gevolgen zijn voor de automatiseringsdivisies in beide landen.
De vakbonden reageren geschokt op deze aankondiging. Zij eisen op 7 juli aanstaande opheldering van de Fortis-directie. Volgens Gerwin van der Lei, bestuurder bij De Unie, moeten banken ophouden hun aandeelhouders te paaien met kostenbesparingen en procesoptimalisaties. “Daar valt geen concurrerend voordeel meer uit te halen. Wél in het verhogen van de dienstverlening aan klanten. Fortis zou zich daarom moeten onderscheiden in sociale innovatie: investeren in de kwaliteit van de eigen medewerkers, zoals de kennisintensieve it-afdeling, in plaats van steeds meer bankemployees boventallig te verklaren.”
In Nederland werken 1500 automatiseerders voor Fortis. In België 1200, waaronder een aanzienlijk deel tijdelijke krachten. Fortis brengt alle ondersteunende diensten, waaronder ict, onder in één divisie, onder leiding van chief operating officer Herman Verwilst. Topman Jean-Paul Votron wil op ict-vlak miljoenen besparen door zoveel mogelijk automatisering te centraliseren en te standaardiseren, bijvoorbeeld één grensoverschrijdende backoffice voor de effectenafhandeling en één mondiaal ict-platform voor alle commerciële vestigingen. Daarbij zal de Fortis Groep gebruikmaken van zogeheten smartsourcing: op welke locaties kunnen bepaalde ondersteunde diensten het beste worden gebundeld. Dubbele functies zullen dan worden geschrapt.
Een woordvoerster van Fortis zegt dat er op korte termijn nog geen duidelijkheid komt over de uitsplitsing van de 1200 te schrappen banen. Zij wijst erop dat de Nederlands/Belgische instelling ook medewerkers gaat werven, maar dan vooral aan de commerciële kant.