Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Jargon it-professionals onduidelijk voor werknemers

26 september 2005 - 07:47ActueelCarrière
Rian van Heur
Rian van Heur

Ongeveer tweederde van de werknemers in een bedrijf vindt het jargon dat it-professionals gebruiken onduidelijk. Dat blijkt uit onderzoek van consultancybureau Computer People.

Computer People vroeg duizend werknemers naar hun mening over het it-personeel. Doel van het onderzoek is de communicatie tussen non-it’ers en it-professionals te verbeteren. Ongeveer de helft van de ondervraagden zei dat it-professionals een andere taal spreken. 40 procent denkt dat het it-personeel zich niet bewust is van de onduidelijkheid die zij veroorzaken door het gebruik van it-jargon.

Het merendeel van de ondervraagden denkt dat het vergelijken van hardware en software met de werking van een auto of wegenkaart het probleem duidelijker kan maken. Eenvijfde van de werknemers denkt dat het visualiseren van het probleem door grafieken en stroomdiagrammen een goede oplossing is.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    2 reacties op “Jargon it-professionals onduidelijk voor werknemers”

    1. Wim schreef:
      26 september 2005 om 12:28

      Daarvoor heb je eerrste en tweede lijns support.Eerste lijns staat de klant te woord en vraagt aan de tweede lijns om dit op te lossen.Verder hebben grote bedrijven genoeg support naar mkb en kleine bedrijven om mensen verstaanbaar te woord te staan.De verkopers in de computerwinkles spreken de taal van de klant Dus zie het probleem niet zo.Allemaal een kwestie van de juiste structuur volgen.Het zelfde geld voor ziekenhuizen en garages dus niets nieuws onder de zon.

      Login om te reageren
    2. Rien schreef:
      28 september 2005 om 13:05

      Ook vraag ik mij af in hoeverre dit onderzoek representatief is voor het bedrijfsleven in het algemeen. Iets dat dergelijke ‘onderzoeken’ vaak doen insinueren.

      Ik denk dat een specifieke situatie zich ontleent voor het trekken van een passende ‘conclusie’. Ook is het van belang te weten hoe technisch/a-technisch de ‘vragende’ werknemer in kwestie is en hoe ver deze gaat in het proberen erachter te komen wat het “exacte” probleem nu precies is.

      Vaak begrijpt de a-technische gebruiker nog nèt hoe de PC aangaat en het beeldscherm werkt, maar verwacht deze wèl ‘moment supreme’ een volledig gedetailleerd rapportage van de it-professional.

      De it-professional moet vervolgens in Jip en Janneke taal de technische vertaling overbrengen aan de gebruiker, waardoor de details teniet worden gedaan.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Kabinet steekt 430 miljoen in techindustrie, Defensie werft hackers (en meer)

    AchtergrondCarrière

    ‘Mbo’ers willen de it in, maar stagemuur houdt ze tegen’

    OpinieData & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    Eddie van Marum
    Carrière

    Hoe de overheids-it minder afhankelijk wordt van externen

    M&A, Fusie & Overname
    ActueelSecurity & Awareness

    Cybersecurity is business

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs