Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

KPN is alweer het sterkst

13 oktober 2005 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Bas Vlugt
Bas Vlugt

Voor het vierde jaar op rij is KPN het krachtigste ict-bedrijf in Nederland. Kijkend naar de in Nederland behaalde omzet en winst staat het concern in 2004 op de eerste plaats. Op de variabele 'aantal werknemers' moet het alleen Philips laten voorgaan. Een gesprek met Eelco Blok, directeur strategie en innovatie bij KPN.

KPN heeft zich van oudsher op de Nederlandse markt gericht. Sinds een aantal jaar begeeft het zich ook op buitenlandse markten als Duitsland en België. Wat zal de komende jaren het belang van de Nederlandse markt zijn?
"Het belang is nu groot en dat zal de komende jaren zo blijven. Door groei in het buitenland zal het relatieve belang afnemen, maar dat wil niet zeggen dat het belang in absolute zin vermindert. Het is voor KPN essentieel dat we het in Nederland goed blijven doen. Je kunt dat ook zien aan onze ambities. In de nieuwe wereld – alles wat met breedband en 'managed services' te maken heeft – willen we nieuwe groei en omzet genereren. Hiervoor investeren we op dit moment in zowel de consumenten- als de zakelijke markt."
Wat zijn de verwachtingen met betrekking tot de werkgelegenheid bij KPN in Nederland?
"De verwachting is dat door veranderingen in het productportfolio en toepassing van nieuwe technologie – ip en it – de werkgelegenheid in Nederland de komende jaren afneemt. Op dit moment verwachten we dat op jaarbasis in Nederland per saldo 1500 tot 1750 fulltime banen per jaar zullen verdwijnen. Dat zijn achtduizend banen in vijf jaar. Dat is fors."
Ondanks het feit dat KPN de komende jaren in Nederland per saldo met minder werknemers toe kan, zal het ook nieuwe mensen aannemen. Welk soort ict'ers mag jullie vandaag nog bellen?
"We zijn nu bezig met een proces waarin we zelf versneld ict inzetten in onze bedrijfsvoering. Een andere verandering is dat onze activiteiten verschuiven van ter plekke bij de klant naar werken op afstand. We leiden intern mensen op die mede vorm kunnen geven aan de veranderingen die binnen het concern plaatsvinden. Dat neemt niet weg dat we ook nieuwe mensen van buiten nodig hebben. Goede ict'ers zijn schaars."
De concurrentie is de afgelopen jaren flink toegenomen. Hoe gaat KPN zich de komende jaren van zijn concurrenten onderscheiden?
"We hebben een aantal duidelijke keuzes gemaakt. Het is onze ambitie om op het gebied van breedband en 'managed services' een productportfolio te hebben dat zich in de prijs-kwaliteitverhouding onderscheidt van onze concurrenten. Daarnaast willen we de klant ondersteuning geven, zowel bij de installatie van complexere breedbanddiensten, bijvoorbeeld door een monteur aan huis te laten komen, als door topklasse ondersteuning als de diensten eenmaal worden geleverd. Natuurlijk geldt dat niet voor alle producten, want op sommige gebieden moeten we scherp op prijs concurreren. Hoe dan ook blijft kwaliteit voorop staan. Dat zie je ook terug bij bijvoorbeeld een internetaanbieder als XS4ALL, dat zijn klanten uitstekende ondersteuning biedt."
Welke nieuwe technologieën zullen voor KPN de komende jaren het verschil maken?
"Breedband en 'managed services', daar gaat het om draaien. De vraag is: wat wil de gebruiker en wat is de toegevoegde waarde voor de klant. Daar gaan we ons op richten. Als we bijvoorbeeld met televisie over adsl komen – iptv – of nieuwe VoIP-varianten, is alles daarop gericht. De technologie erachter is complex, maar dat interesseert de klant niet. Het moet werken, simpel zijn en een toegevoegde waarde hebben vergeleken met de andere aanbiedingen die er zijn."

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Martin Merz
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-size-fits-all bij soevereine cloud SAP

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP investeert miljarden in digitale soevereiniteit EU

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs