Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Steun leveranciers na blusschade onontbeerlijk

24 februari 2006 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Na blusschade had zorgverzekeraar CZ zijn rekencentrum binnen anderhalve week weer helemaal operationeel. De voorgenomen implementatie van een jaar van een nieuw uitwijkcentrum moest plotseling binnen een week gebeuren. “De steun van onze leveranciers is onontbeerlijk geweest”, zegt ICT-directeur Han Tanis.

In de nacht van 26 op 27 november 2006 is de blusinstallatie in het rekencentrum van de zorgverzekeraar in Tilburg op onverklaarbare wijze in werking getreden. Aanvankelijk ging iedereen ervan uit dat er brand was ontstaan in het datacenter, maar het ziet er nu naar uit dat de blusinstallatie spontaan is geactiveerd. Dan worden onder grote druk zouten de ruimte ingebracht om het vuur te doven. De gevolgen daarvan zijn vrijwel even erg als wanneer er wel een brand zou zijn geweest: de machines bleken onherstelbaar beschadigd. Mainframe, servers en SAN waren niet meer geschikt voor productie. Na de schoonmaak is van het SAN nog wel alle data veiliggesteld. Veel servers deden het nog wel, maar de vermoedelijke levensduur was dusdanig ingekort dat het niet verantwoord was ze nog voor productie te gebruiken. Het onderzoek naar de aansprakelijkheid is nog niet afgerond.

Meteen is een driemanschap gevormd dat de ondersteuning van de bedrijfsprocessen zo snel mogelijk op orde moest hebben. “Daarbij mogen we van geluk spreken dat we een aantal zaken al in werking hadden gezet. In 2006 is CZ met de kleinere zorgverzekeraar OZ gefuseerd. Als gevolg daarvan hadden we al automatiseringsplannen uitgewerkt. Zo was al besloten een uitwijkcentrum te bouwen voor Tilburg (CZ) in Breda (OZ). Daar stond net een nieuw mainframe, een Z9 van IBM. Het plan was deze machine in de loop van dit jaar rustig aan operationeel te maken. Dat moest nu ineens in een paar dagen gebeuren”, vertelt Tanis.

Virtualisatie

In het kader van het integratieproces lagen de blauwdrukken al klaar. Dat was een geluk bij een ongeluk: CZ kon meteen snel schakelen. “De mogelijkheid bestond om tijdelijk de uitwijk van IBM in Almere te gebruiken, maar we zagen het ook als een kans om de plannen meteen te verwezenlijken. Met onze eigen mensen. Dit voorval is het integratieproces van de mensen op de it-afdeling wel ten goede gekomen. Het mainframe is heel snel op orde gekregen, we hadden natuurlijk back-uptapes die we konden laden. Bij Dell hebben we meteen een hele grote order geplaatst voor servers en een san en die zijn heel snel geleverd. Zonder de hulp van onze huisleveranciers was dit allemaal niet gelukt; gewoon leveren wat nodig is en niet eerst eindeloos gaan onderhandelen. Daar komen we later wel uit; eerst zorgen dat alles weer draait. Dat is de juiste instelling. Ook KPN had heel vlot een glasvezelverbinding tussen Tilburg en Breda voor elkaar.”

De virtualisatieplannen zijn eveneens meteen in werkelijkheid omgezet. Met VMware en de nieuwste, 64-bits versie van Citrix was het mogelijk dezelfde functionaliteit te bieden met 220 servers waar er eerst nog 489 stonden te stampen.

Nu moet CZ het verwoeste datacenter nog uitruimen en schoonmaken en het vervolgens opnieuw inrichten. Ook is er een beslissing nodig over een anderssoortige blusinstallatie. Tanis heeft twee ingenieursbureaus aan het werk gezet om met een oplossing te komen. Waarschijnlijk zal er worden gewerkt met de blusgassen argonite of inergen. Die zijn niet schadelijk voor mens, milieu en machine, maar wel effectief.

Meer over

Disaster recovery

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Kernapplicaties smeken om platform- en devops-aanpak

    2 reacties op “Steun leveranciers na blusschade onontbeerlijk”

    1. Wouter Wissink schreef:
      23 maart 2007 om 13:43

      Dit is niet de eerste schade met dit product in computer ruimten, ik ben bezig om te inventariseren waar deze schades nog meer zijn opgetreden. Tot op heden zijn er een viertal bekend. Andere bedrijven die slechte (doch ook goede ervaringen hebben) kunnen dit eventueel melden in het kader van het onderzoek.

      Login om te reageren
    2. esther schreef:
      16 juli 2008 om 10:25

      Wouter, heb je ondertussen meer informatie? Ik ben namelijk naar dergelijke informatie op zoek. Met name dan ook over Firepro systemen. Volgens mij ook gewoon een aerosol systeem maar de fabrikant zelf beweert dat deze niet schadelijk is voor de hardware.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs