Open source telefooncentrales zijn nog niet volwassen, maar veroverden al wel een plekje op de CeBIT. Zelfs een grootmacht als Lucent houdt zich niet afzijdig.
Wij hebben duizend engineers”, zegt John Giere, chief marketing officer van Lucent Technologies. “Als ze niet al officieel met Asterisk werken, dan doen ze dat wel in hun vrije tijd.” Giere wil hiermee duidelijk maken dat Lucent actief meehelpt de open source pbx verder te ontwikkelen. Hij stelt dat het open source platform nog niet volwassen genoeg is en bijvoorbeeld een goed billing-systeem ontbeert, evenals de orkestratie van alle complexe communicatiestromen binnen een (multinationale) organisatie. Toch ziet Lucent Asterisk als een serieuze ontwikkeling en wil zij niet aan de zijlijn toekijken.
Beveiliging
Ook Carolyn Nguyen, director fixed mobile convergence bij Avaya, ziet een toenemend belang van open source pbx’en. De communicatiekeizer gaat er prat op alles aan elkaar te knopen (op een transparante manier, onderstreept Nguyen) en Asterisk hoort daar zeker bij. “Op het gebied van beveiliging moet het platform nog wel groeien”.
Daar is Thilo Rössler, VoIP-consultant uit Darmstadt het wel mee eens. Hij vertegenwoordigt Asterisk-Duitsland op de CeBIT in een piepklein standje. Ook heeft de software nog te weinig koppelingen met bestaande, fabriekseigen telefooncentrales. “Maar er is op deze terreinen wel heel veel onderweg.” Hij wijst erop dat Asterisk het mogelijk maakt een goedkope pc om te toveren tot een telefooncentrale, maar dat dat niet eenvoudig is. “Je moet wel veel Asterisk-kennis hebben om de juiste oplossing te bouwen. Wat dat betreft is Asterisk nog niet reseller-ready.”
Zoals het geval was (en is) bij het open source besturingssysteem Linux is een groepje bedrijven ontstaan dat helpt Asterisk te implementeren en te onderhouden. Red Hat en Suse (nu onderdeel van Novell) zijn twee voorbeelden van bedrijven die de acceptatie van Linux hebben versneld door ondersteuning te bieden. Dat soort bedrijven op het gebied van Asterisk begint zich te roeren. VoiSmart gebruikte de CeBIT om bekendheid buiten moederland Italië te verkrijgen. Marketing manager Marisa Addomine meent dat Asterisk klaar is voor het grote werk. “Contact center, billing, fax over IP, instant messaging. Noem maar op: het zit in Asterisk. Zelfs de mogelijkheid om vanuit het hoofdkantoor in Milaan via het web bij klanten platformen te configureren, is aanwezig. Daar moeten we dan wel onze topingenieurs voor inzetten.” Zij vertelt trots dat de nieuwe beurs van Milaan klant is van VoiSmart.
Het Duitse Beronet, dat de Digium-versie van Asterisk aan de man brengt, vertelt ook klanten in Nederland te hebben. “De belangstelling is groot”, zegt marketing manager Serpil Burczynski.