Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Telecomdealers and voip: adapt or die

15 mei 2006 - 15:113 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurMitel Networks
Redactie Computable
Redactie Computable

Even terug: technisch bestaat telefonie op ip al jaren. De eerste voice over ip (voip) pilots vonden plaats in de tweede helft van de jaren negentig en de definitieve doorbraak kwam in de loop van 2004. Ook de huidige groeicijfers liegen er niet om: dit jaar zullen we – volgens marktanalisten – weer een verdubbeling van het aantal ip-aansluitingen zien, tot een penetratie van ruim 25 procent.

De introductie van voip ging gepaard met een forse push op basis van de mogelijke voordelen. En door toevoeging van diverse extra features veranderde voip in ip-telefonie. Eén van de voordelen die nu op het punt staat echt concreet te worden, is de claim ‘met ip-telefonie kunt u effectiever werken’. Door integratie van ip-telefonieplatformen en collaboration-oplossingen zoals Microsoft Live Communication Server (integratie met chat, bereik-/beschikbaarheidsinformatie en samenwerkings-tools) komen we tot de derde ip-generatie: ip-communicatie. Volgt u het nog? We begonnen met telefonie en zitten inmiddels helemaal in de software. En wat nu? Gaat u als telecomdealer na netwerkspecialisten nu MSCE’s in dienst nemen?

Grote (software)partijen betreden nu de (tele-)communicatiewereld (Microsoft, Oracle, Google). Daarnaast winnen asp en managed services aan populariteit, ook in het mkb. Immers, wat voor u wellicht complex is, is voor de eindklant al helemaal niet meer te overzien. Hosted services, ook voor telefonie, staan weliswaar nog in de kinderschoenen, maar komen eraan. Een andere trend is dat internet de verschillende markten steeds transparanter maakt, waardoor bedrijven meer en meer gaan concurreren op basis van beschikbaarheid van informatie. Leveranciers zullen op dit vlak dan ook toegevoegde waarde moeten leveren op het niveau van de eindgebruiker. Denken in termen van informatie en resultaat, niet in middelen.

Wordt het de komende twee jaar schoenmaker hou je bij je leest of wordt het een geval van diversificatie? Rond 2000 begonnen diverse ‘trials’ in reseller- en system integrator-land; voor voip zijn zowel netwerk- als telefoniespecialisten nodig. Dus koos u grofweg voor het hebben van beiden op de loonlijst of u teamde met een bedrijf dat de missing link kon verzorgen. Nu ook spelers als Microsoft op het terrein van ip-communicatie komen, breiden bestaande vendors in netwerkoplossingen en telefonie hun aanbod uit richting applicaties. Wat gaat u doen? Opnieuw skills in huis halen? Opnieuw teamen? Of wacht u het nog (even) af?

Vragen genoeg. Maar wat wel duidelijk is, is dat de dagen van de ‘dozenschuivers’ geteld zijn. Kleinere organisaties stappen over naar Skype-achtige oplossingen of gaan het als managed service inkopen. In de mid- en enterprise-markt ligt een andere uitdaging. Als alle partijen opschuiven richting applicaties, dan komt de wederverkoper nog dichter tegen de kern aan te zitten van de core business van de eindklant. Maatwerk, beschikbaarheid en kennis winnen aan belang. En er komen dan twee soorten winnaars. De specialisten, die een propositie hebben die aansluit bij een specifieke markt, die naast telefonie bijvoorbeeld geïntegreerde pagingsystemen aanbieden en koppelingen met elektronisch patiëntendossiers. En partijen die niet alleen de schaalgrootte hebben om zowel specialisten op voice, netwerk als applicaties in te huren, maar die ook nog eens dicht op de processen van hun klant zitten. Aan u de keus, stilzitten is helaas geen optie.

Bas Baars
Marketingmanager Mitel
Networks Nederland

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs